Festival

Letterlijk Leiden

donderdag 16 november 2023 - zondag 17 december 2023
Toelichting
Ruim een maand lang vieren we de letteren in Leiden. Met onder andere lezingen, films, boekpresentaties, debatten, workshops van toonaangevende auteurs en journalisten onder wie diverse Leidse onderzoekers en alumni.
Bezoekadres
Diverse locaties in Leiden

Hier een royale selectie uit het rijke programma en bezoek de site van Letterlijk Leiden voor meer informatie over de tijden en locaties.

16 november Symposium Sporen van slavernij Schrijvers Radna Fabias en Ellen Ombre gaan in de Universiteitsbibliotheek in gesprek met Yra van Dijk en Nathalie Haak over de vraag hoe zij literair vorm geven aan (de doorwerking van) het koloniale verleden. Het symposium is ook online te volgen.

17 november Opening Letterlijk Leiden: De stad als podium in boeken. Presentator Özcan Akyol interviewt in het Rijkmuseum van Oudheden de Leidse auteurs Jeroen Windmeijer (alumnus Antropologie) en Valentijn de Heer. Wat is de rol van Leiden in hun schrijven? Hoe zien zij het onderscheid tussen feit en fictie?

17 t/m 19 november Letterlijk Leiden Festival in de Oude UB Een mooi programma met aandacht voor de taal van politici volgens auteur Robbert Wigt (alumnus Nederlands) de afkeer van burgers en boeren van de randstedelijke elite (Karel Smouter en Floor Milikowski) en het fenomeen witte en zwarte scholen (Naeeda Aurangzebn). Acteur en schrijver Daniël de Bossevain vertelt over zijn debuutroman Het Magische Kind. In de hal van de Oude UB is de tentoonstelling Lieve tante Olga over de gedeelde Surinaams-Nederlandse cultuur. Voor de Oude UB is een boekenmarkt en in de tuin een boekenruilbeurs.

Tentoonstelling Lieve tante Olga in de Oude UB

18 en 19 november stadswandeling Sporen van Poëzie Meld je aan via Sporen van poëzie - Letterlijk Leiden aan voor deze literaire wandeling. Wie door de straten van Leiden loopt of fietst, kan ze niet over het hoofd zien: de ruim 100 muurgedichten op de Leidse muren. Met gedichten in allerlei talen en in een prachtige vormgeving maakt het project van de stichting Tegen-Beeld heel wat los bij bewoners en bezoekers van Leiden. Deze rondleiding, aangeboden door de Faculteit Geesteswetenschappen in samenwerking met LeidenGlobal, biedt een selectie uit de gedichten en de verhalen die eraan verbonden zijn.

21 november Studium Generale-lezing Antoni van Leeuwenhoek en de familie Huygens. Door Dirk van Delft, voormalig directeur van Museum Boerhaave en bijzonder poogleraar ‘Materieel erfgoed van de natuurwetenschappen’ aan de Universiteit Leiden Antoni van Leeuwenhoek - Universiteit Leiden

Auteur en dichter Ilja Leonard Pfeijffer geeft de Huizingalezing.

30 november lezing Oudheidkunde is een wetenschap Door oudheidkundige Jona Lendering (alumnus Geschiedenis) in het Rijksmuseum van Oudheden.

8 december Huizingalezing schrijver en dichter Ilja Leonard Pfeijffer. De alumnus Klassieke Talen houdt de 52e Huizingalezing in de Pieterskerk in Leiden. Pfeijffer keert voor de Huizingalezing terug naar zijn alma mater om in zijn betoog een zoektocht te ondernemen naar datgene wat wetenschap en kunst verbindt, of althans zou moeten verbinden. Er zijn nog kaarten beschikbaar voor deze 52e Huizingalezing.

Meer over het programma