EU onderzoekt Meta's rol in bestrijding Russische propaganda voor Europese verkiezingen

Willemijn Aerdts, promovendus bij het Institute of Security and Global Affairs, vertelt bij EenVandaag dat het belangrijk is dat de Europese Commissie nu in actie komt tegen de Russische propaganda op social media.

De Europese Commissie lanceert een onderzoek naar Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, om de verspreiding van Russische propaganda en nepnieuws op de platformen tegen te gaan voor de aankomende Europese verkiezingen op 6 juni. Volgens Aerdts is dit onderzoek ook nodig, want er is heel veel nepnieuws en om dat zelf te beoordelen is te ingewikkeld. Ze legt uit: 'Als je de stroom aan informatie ziet die je elke dag krijgt, dan is het ontzettend veel' vertelt ze. 'Om daar zelf over te oordelen, is ingewikkeld.'

De Europese Commissie vindt dat Russische propaganda en nepnieuws te makkelijk op Facebook en Instagram komen. Aerdts vindt het dan ook meer dan logisch dat de Europese Commissie zich zorgen maakt: 'Diensten zowel in Nederland, maar ook in andere Europese landen, zien dat Rusland zich steeds meer probeert te mengen om de uitkomst van die verkiezingen te beïnvloeden.' Aerdts benadrukt hierin het belang om nu in actie te komen, om te voorkomen dat buitenlandse actoren de uitkomst van Europese verkiezingen beïnvloeden.

Luister het hele fragment op de website van EenVandaag.