Mentor of tutor
Als onderdeel van het Leids studiesysteem wordt ervoor gezorgd dat je als eerstejaars bachelorstudent goed wordt opgevangen en begeleid. Deze begeleiding bestaat onder andere uit een tutoraat bij je faculteit of opleiding.
Tutorgroep
Je krijgt als eerstejaarsstudent een student als mentor en een docent als tutor om je wegwijs te maken in de nieuwe studie en stad. De tutorgroepen bestaan uit tien tot vijftien studenten.
Tutor
Je tutor is een docent die je gedurende het eerste studiejaar begeleidt bij het aanleren van belangrijke academische vaardigheden.
Mentor
Je mentor is een ouderejaarsstudent die je wegwijs maakt, raad geeft en je eerste aanspreekpunt kan zijn in geval van studieproblemen of persoonlijke omstandigheden, om je zo nodig door te verwijzen naar andere personen of instanties.
Introductieprogramma
De invulling van het mentor en tutorsysteem verschilt per opleiding. Naast kennismaken met elkaar krijg je ook tips voor (online) studeren en over het studentenleven. Je mentor maakt je wegwijs in de universitaire voorzieningen, zoals de UB, en laat zien hoe onderwijstools als Brightspace werken. Daarnaast is er aandacht voor inclusiviteit en voor je mentale gezondheid. Ook aan bod komen studievaardigheden, loopbaanmogelijkheden en ondersteuning van studenten die vragen of problemen hebben.
Mentoren & tutoren
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofHet tutoraat
Eerste jaar
Meteen aan het begin van het eerste jaar word je ingedeeld in een tutorgroep. Gedurende het hele jaar loop je met deze vaste groep studenten het tutoraat. Je tutor is één vaste docent.
Tijdens het tutoraat word je wegwijs gemaakt in de studie en in nuttige studievaardigheden, zoals studieplanning en strategisch/zelfstandig studeren. Daarnaast oefen je allerlei academische vaardigheden: het zoeken van en correct verwijzen naar wetenschappelijke literatuur, wetenschappelijk schrijven en presenteren. Wetenschappelijke integriteit komt aan bod en ook begin je met het je eigen maken van een academische houding. Lees de vakbeschrijving van het tutoraat in het eerste jaar
Tweede jaar
In het tweede jaar van je bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen volg je een tutoraat. Ook dat loopt gedurende het hele jaar, met een vaste groep studenten en een vaste tutor. Inhoudelijk gezien staat het geheel in het teken van het verder ontwikkelen van academische vaardigheden en een academische houding. Je leert verder na te denken over pedagogisch onderzoek: onderzoeksvragen, – designs, ethische en methodologische kwesties. Dit gebeurt in verschillende soorten bijeenkomsten; kleinschalige tutoraatsbijeenkomsten en vier onderzoekscolloquia. Lees de vakbeschrijving van het tutoraat in het tweede jaar