Nieuwe campagne gestart tegen peuken op de campus

16 mei 2024

‘Bin Your Butt’

Op vrijdag 24 mei wordt de campagne Bin Your Butt gelanceerd om plasticvervuiling bij het KOG tegen te gaan. Sigarettenpeuken zijn een van de meest gevonden items in het milieu en maar weinig mensen weten hoe schadelijk een peuk is. Sigarettenfilters zijn van plastic en ‘verteren’ tot microplastics. Peuken zijn gevaarlijk voor planten en dieren en geven giftige stoffen af aan de grond. Daar worden honden en katten, maar ook vissen en vogels ziek van. Opruimen voorkomt vervuiling niet. Per jaar wordt er 250 miljoen euro besteed aan het opruimen van zwerfafval en maar liefst 32% daarvan bestaat uit peuken.

Onze campus is rookvrij en de faculteit wil roken zeker niet bevorderen. Maar voor de studenten die net buiten de campus roken, neemt de faculteit de verantwoordelijkheid om de vervuiling van sigarettenpeuken aan te pakken.

Stembakken
Met zogenaamde ‘stembakken’ verleiden we studenten om hun peuken niet meer op de grond te gooien. Op de afvalbak kun je kiezen of je je peuk weggooit in: Leiden of Den Haag, Ananas op je pizza; Ja of Nee, Minerva of Augustinus? Heb jij een betere stelling? Stuur deze dan in! Elke twee weken wisselen de stellingen en studenten kunnen hun eigen stelling terugzien op de stembak.

Meer weten? Bekijk de campagnepagina en stuur je stelling voor de stembak in!

Lancering

Op vrijdag 24 mei om 14.00 uur wordt de campagne Bin Your Butt gelanceerd op het pleintje voor het KOG. Onze assessor Hannah Saberi geeft op een ludieke wijze het startschot voor de campagne.