Universiteit Leiden

nl en

Op zoek naar geluk en persoonlijke ontwikkeling

Er zijn maar weinig colleges waarin studenten praten over hun angsten, kritiek op zichzelf of eigen geluk. In de Bachelor Honours Class ‘Personal Flourishing and Happiness’ is dat juist de bedoeling.

Op 13 december 2018 is de laatste bijeenkomst van de class. De studenten willen het college in kerstsfeer afsluiten en hebben lekkernijen en versieringen meegebracht. Pieternel Boer, bedenker en docent van de Honours Class, licht toe waar het in Personal Flourishing and Happiness om gaat: ‘Deze class gaat voor de studenten over drie vragen: wat vind ik leuk, waar ben ik goed in en wat geeft mijn leven betekenis? Het is een cursus over persoonlijk groei met een wetenschappelijke basis.’

Het onderwijs in de colleges is ervaringsgericht. De nadruk ligt niet op het overdragen van kennis, maar op ‘inzichten die ontstaan uit ervaringen’. Boer: ‘Ik ben deze class begonnen omdat ik het idee had dat er behoefte was aan een cursus die niet alleen ons hoofd aanspreekt, maar ook ons hart en handelen.’

Carrière

De behoefte aan een persoonlijke aanpak bleek inderdaad aanwezig. Criminologiestudente Nikki Heijman is blij dat ze voor deze Honours Class heeft gekozen. ‘In mijn hoofdstudie en honoursvakken van Criminologie ligt de focus op de professionele ontwikkeling en voorbereiding op de carrière’, zegt ze. ‘Dat is goed, maar ik vind deze persoonlijke kant een belangrijke aanvulling.’

Doordat de colleges het ‘hart en handelen’ aanspreken, worden de studenten weleens met zichzelf geconfronteerd. Psychologiestudente Lianne van Es lacht als ze aan een specifieke opdracht terugdenkt. De studenten moesten kritiek die ze op zichzelf hadden, opschrijven. Een medestudent las deze kritiek hardop voor. ‘Toen ik het hoorde, schrok ik. Ik was zo gemeen tegen mezelf! Ik vroeg me echt af waarom ik mezelf dit aandeed’, zegt Lianne. ‘Als ik nu dezelfde lijst zou moeten schrijven, zou deze een hele andere inhoud hebben.’

Ik, de ander en allen

De studenten kijken op verschillende manieren naar zichzelf. ‘De class heeft een gelaagde opbouw. We kijken ook naar de ‘Ik en Ander’. De studenten onderzoeken wie ze zijn in relatie tot de ander’, legt Boer uit. ‘De derde laag is ‘Allen’. Dan gaat het om de vraag: wat is mijn impact op en bijdrage aan het grotere geheel?’

Nikki merkt dat ze zich nu nog bewuster is van haar positie ten opzichte van anderen. ‘Ik stel mezelf sneller en meer dan voorheen open tegenover mensen die ik nog niet zo goed ken’, vertelt ze.

Voor iedereen

Nu is Personal Flourishing and Happiness nog alleen beschikbaar voor het honoursonderwijs, maar als het aan de studenten ligt, komt daar verandering in. Wessel van Dam, student Sterrenkunde, denkt dat deze voor veel andere studenten ook een goede class zou zijn. ‘Misschien een kleinere of kortere versie, zodat het voor iedereen toegankelijk blijft.’

Boer wijst erop dat ook zij de toegankelijkheid belangrijk vindt. ‘De class is niet geschikt als verplicht vak; studenten moeten dit echt zelf willen!’

Tekst: Maxime Geervliet
Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie