Pexels/Dzenina Lukac

Podcasttips voor Pinksteren

Zoek je iets om te luisteren tijdens het komende lange weekend? Medewerkers en alumni van de Faculteit Geesteswetenschappen maakten de afgelopen maanden verschillende podcasts. Een selectie.

Een Leidse erfenis – Leidse schatten

Hoe werd Leids laken populair in Afrika? Wat heeft een conservenfabriek in de wijk Transvaal te maken met Indonesië? En waarom werd een tropische plant uit de Hortus Botanicus in Suriname als wapen gebruikt? In de nieuwe podcastserie ‘Een Leidse erfenis’ gaan alumni Fenna IJtsma en Mariska van der Veen op zoek naar het koloniale verleden van Leiden.

Een Leidse erfenis luister je via alle bekende podcastplatformen.

Middeleeuwse toestanden ¬– Thijs Porck, Jip Barreveld, Mette Langbroek, Claire Weeda

Bestond middeleeuws Europa uitsluitend uit witte mensen? En hoe dacht men in de Middeleeuwen over ras en etniciteit in de Middeleeuwen? In Middeleeuwse toestanden worden de feiten gescheiden van de fabels over deze ‘donkere eeuwen’.

Middeleeuwse toestanden luister je op SoundcloudGoogle Podcasts en Spotify.

K-pod – Haags college

Remco Breuker en Annette van Soest bespreken elke maand achtergronden bij het nieuws over Noord- en Zuid-Korea. Hoe machtig is Kim Jong-un nou echt? Zal Noord-Korea ooit zijn kernwapenarsenaal afbouwen? En hoeveel invloed hebben Zuid-Koreaanse multinationals op het Koreaanse schiereiland?

K-pod luister je via alle bekende podcastplatforms.

De postkoloniale podcast – Rick Honings en Coen van ’t Veer

We leven in postkoloniale tijden. Maar wat houdt dat eigenlijk in, wat komt er precies kijken bij een postkoloniaal perspectief en hoe moeten we omgaan met overblijfselen uit ons koloniale verleden? In De postkoloniale podcast gaan Rick Honings, Scaliger-hoogleraar, en Coen van ’t Veer, docent-onderzoeker in gesprek met prominente onderzoekers en schrijvers over hun werk in relatie tot het koloniale verleden.

De postkoloniale podcast luister je via Soundcloud, Spotify, iTunes en Castbox.

Paestum, stad van godinnen - o.a. Kim Beerden

Het Rijksmuseum van Oudheden maakt een podcastserie bij de tentoonstelling Paestum - stad van godinnen. Museumconservator Ruurd Halbertsma neemt de luisteraar mee op een boeiende reis door de oude stad Paestum, in het zuiden van Italië. Universitair docent Kim Beerden werkt als expert mee aan vier afleveringen van deze podcast.

Paestum, stad van godinnen luister je op Spotify, Apple Podcasts of online.

Oudheid

In Oudheid vertelt elke week een andere Leidse wetenschapper over zijn onderzoek naar lang, lang geleden.

Oudheid luister je op SpotifyApple Podcasts of online.