De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Dinsdag 7 mei

‘Gisteren was het even zoeken naar de tijdelijke route van het station naar het Gorlaeus Gebouw, maar vandaag is het al normaal om via de Plesmanlaan te fietsen. Ruim voor de start van de bestuursvergadering kom ik aan.

Vorige week hebben we niet vergaderd, omdat het voltallige bestuur een week vakantie had. Suzanne geniet vandaag nog steeds van een welverdiende rust, reden waarom we vandaag toch nog een vrij dunne agenda hebben. We kunnen dan ook ruim de tijd nemen voor de verschillende agendapunten. Zo kan ik bij de nominaties voor de LUF Praesidium Libertatis-subsidies uitwijden over een gesprek dat Marjolein van Schoonhoven en ik gisteren met het LUF hebben gehad. Daaruit bleek dat we binnen onze faculteit in het algemeen te weinig gebruik maken van de mogelijkheden die diverse LUF-subsidies bieden. We hebben ons voorgenomen hier werk van te maken door een jaarkalender met deadlines te gaan opstellen en ruim van tevoren onze medewerkers te wijzen op de mogelijkheden.

Bij de bespreekpunten op de agenda staan we met Ilse van den Eng uitvoerig stil bij de inhoudelijke toelichting bij de BFR (Bestuurlijke Financiële Rapportage) die we binnenkort bij het College van Bestuur moeten aanleveren, na bespreking met de Faculteitsraad. Ook kijken we naar de uitvoeringsagenda van het facultaire strategisch plan. We nemen met Maaike Barkema de input door die de instituten hebben gegeven en bespreken de concept-uitvoeringsagenda zoals die met de diverse overlegorganen komende maand besproken gaat worden. Na nog een aantal kleinere punten, kan de vergadering op tijd worden gesloten. Zo hebben we mooi tijd om weer eens rustig samen te lunchen. Dit staat standaard op dinsdag in onze agenda, maar meestal wordt dat lunchslot gebruikt voor de uitloop van de vergadering.

De middag start ik met het bijwerken van de mailbox. Marjolein van Schoonhoven klopt aan om een aantal zaken rond de officiële opening van het Gorlaeus Gebouw in september door te nemen. Een groot evenement waar we natuurlijk enorm naar uitkijken. Dé gelegenheid om de faculteit en universiteit in de spotlights te zetten. Met Pieter Schipper samen heb ik een online overleg met het ministerie van OCW over de lopende sectorplannen. Ik vervolg de middag met Pieter, over de relatielunch die we gaan houden ter gelegenheid van de opening van het Gorlaeus Gebouw. Na nog een paar e-mails volgt een tweede gesprek met het ministerie, dit keer betreft het internationalisering, een onderwerp dat breed in de belangstelling staat.

Om vijf uur fiets ik snel naar de stad, waar ik een afspraak heb met Peter Denteneer van het LION, een studievriend van me. Na onze doctoraalstudies in Utrecht, lang geleden, zijn we bij verschillende universiteiten verdergegaan, om nu, jaren later, toch weer aan dezelfde universiteit verbonden te zijn. Na tal van korte gesprekjes op de faculteit afgelopen twee jaar, is het tijd om eens goed bij te praten. Het is prachtig weer geworden en lekker in de zon op een terrasje nemen we alle tijd. Veel gedeelde herinneringen worden opgehaald en gaten in elkaars leven ingevuld. Een zeer geslaagde gelegenheid!

Via de gebruikelijk fiets-trein-fiets-hinkstapsprong kom ik thuis. Xuefei is in Groningen, Jasmijn studeert bij een vriendin, dus eet ik samen met Kamiel. Al snel verplaatsen we ons richting tv voor de Champions League. Met een half brein neem ik intussen concept-antwoorden door op referentenrapporten van een recent ingestuurde publicatie. Er is nog werk te doen, maar deze publicatie komt helemaal goed, dat is wel duidelijk. Als de wedstrijd klaar is, ga ik naar bed. De dag is lang genoeg geweest en morgen wordt het vroeg opstaan voor de eerste afspraak om acht uur.’