Walk-out op 13 mei

Voor maandag 13 mei is er een nationale walk-out aangekondigd. Doel van deze walk-out is het betuigen van steun aan pro-Palestijnse protesten en het afkeuren van politiegeweld. Studenten en medewerkers van Universiteit Leiden zijn door Leiden Scholars for Palestine en Students for Palestine opgeroepen om op 11.00 uur bijeen te komen bij het Lipsius-gebouw in Leiden en het Wijnhaven-gebouw in Den Haag.

Het staat onze studenten en medewerkers natuurlijk vrij om mee te doen aan dit landelijke initiatief. Zolang er vreedzaam gedemonstreerd wordt en niet wordt gediscrimineerd of opgeroepen tot haatzaaien, zijn acties zoals deze uiteraard toegestaan op de campus van de Universiteit Leiden.

Tegelijkertijd willen we de veiligheid van al onze studenten en medewerkers kunnen blijven garanderen. Daarom is bijvoorbeeld gezichtsbedekkende kleding niet toegestaan; hetzelfde geldt voor het opwerpen van barricades of het bezetten van gebouwen of (binnen-) terreinen. Zie ook de Huisregels voor demonstraties bij de Universiteit Leiden.

In overleg met de faculteiten zal worden bekeken hoe wordt omgegaan met de eventuele lesuitval en inhaalmogelijkheden. Hier wordt later nader over bericht.

We willen degenen die mee willen doen aan de walk-out vragen om deze rustig en ordentelijk te laten verlopen.

Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos,
Het College van Bestuur van de Universiteit Leiden