Annie Romein-Verschoorlezing

2311GJ Leiden
Zaal
Groot Auditorium

Elk jaar organiseert de Universiteit Leiden op of rond Internationale Vrouwendag, 8 maart, de Annie Romein-Verschoorlezing.

Nederland doet het niet goed als het om gendergelijkheid gaat. De beloning van het werk van vrouwen is niet gelijk, de verdeling van de zorgtaken is niet in balans en vrouwen krijgen vaker te maken met gendergerelateerd geweld. Zwarte vrouwen, transvrouwen, vrouwen met een beperking en vrouwen van kleur worden binnen die context nog harder getroffen.

Sylvana Simons

Dit jaar wordt de lezing verzorgd door Sylvana Simons, partijleider van BIJ1 en namens die partij Tweede Kamerlid en fractievoorzitter. Zij streeft in die rol naar radicale gelijkwaardigheid en economische rechtvaardigheid, met aandacht voor dimensies van o.a. gender, seksualiteit, etniciteit en inkomen. Als zwarte vrouw in de politiek zal Sylvana Simons niet alleen haar ervaringen delen maar ook haar visie op een werkelijk rechtvaardige samenleving, ook voor vrouwen. Of beter gezegd: voor iedereen die niet man en hetero is. Tijdens haar lezing gaat zij in op haar ervaringen in de Nederlandse politiek als vrouw van kleur en de uitdagingen die dat met zich meebrengt in een tijd van sociale media waar bedreiging en intimidatie van uitgesproken publieke figuren soms welig tieren.

Aafke Romeijn

Zoals ieder jaar zal een referent in een korte presentatie reflecteren op de hoofdlezing. Deze reflectie wordt gebracht door Aafke Romeijn, muzikant, journalist en schrijver. Net als Simons is zij uitgesproken over onrechtvaardigheid in de samenleving, wat ook regelmatig heeft geleid tot aanvallen op sociale media waarover zij openhartig heeft gesproken en geschreven.

Meer over de Annie Romein-Verschoorlezing