Lezing | Studium Generale

De biologie van menselijke relaties

dinsdag 22 februari 2022
Bezoekadres
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal

De lezing vindt plaats in het Lipsius, maar u kunt de lezing ook online volgen.

Welke rol spelen hormonen in de relatie tussen ouders en kinderen, tussen geliefden, en in de verhoudingen op de werkvloer? Wat is daarbij de rol van onze hormoonhuishouding? Wat doen die hormonen met ons brein? Wat zijn de gevolgen voor ons biologische systeem wanneer relaties verstoord raken? En misschien wel de belangrijkste vraag: wat zegt dit alles over ons als mensen? Relaties zijn voor mensen een biologische noodzaak. En in tijden van crisis neemt die noodzaak alleen maar toe. Al vroeg in de ontstaansgeschiedenis van de mens waren hormonen betrokken bij de omgang en het gevoel van verbondenheid met onze medemensen.
In zijn lezing, en naar aanleiding van zijn recent verschenen boek Verbonden. De biologie van menselijke relaties (2020), legt wetenschapper Peter Bos uit hoe dat precies werkt. Ons hormonale systeem, het resultaat van miljoenen jaren evolutie, maakt deze verbondenheid mogelijk, en dat is iets om te koesteren.

Spreker:
Peter Bos werkt als universitair hoofddocent Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden en doet onderzoek naar de invloed van hormonen op empathie en sociale binding

Lees meer, aanmelden en livestream