Lezing

Glas was de motor van vroege handelsnetwerken

dinsdag 15 februari 2022
Live in het Rijksmuseum van Oudheden en/of online

Van mijn en strand naar venster en tafel: de uitvinding van het glas

Stelling: Glas was de motor van vroege handelsnetwerken

Het eerste mens-gemaakte glas was niet zoals het materiaal dat we nu kennen: het was sterk gekleurd met metalen, ondoorzichtig, en gelijkwaardig aan edelstenen als turkoois en lapis lazuli. Het werd in Egypte en Mesopotamië gemaakt, en magische-religieuze eigenschappen toegedicht. Pas in de Grieks-Romeinse wereld begint glas te lijken op wat we nu kennen: een alledaags gebruiks-voorwerp.

Door glas chemisch te analyseren, kunnen we de verschillende gebruikte recepten achterhalen, reconstrueren waar grondstoffen werden uitgebaat, en hoe de glas nijverheid georganiseerd werd. Zo weten we dat de eerste glas industrie werd gedreven door de zeldzaamheid van edelsteen en een nood aan alternatieve materialen voor ritueel en diplomatie, terwijl latere glas fabrieken massaal produceerden en op handel gericht waren. De studie van de geschiedienis van glas voedt zo onze kennis van contacten en uitwisseling tussen deze eerste staten, en het onstaan van werdeldwijde handel.

Aanmelden voor de livestream

Meld u aan voor de livestream

Iedereen kan deze lezing thuis gratis volgen. U hoeft geen extra programma’s te downloaden of te installeren op uw computer. Na aanmelding ontvangt u een link, waarmee u via de browser op uw pc, laptop, tablet of smartphone de lezing kunt volgen. De uitzending is vanaf een kwartier voor aanvang online. De link blijft twee weken geldig, zodat u kunt terugkijken.

Leiden European City of Science 2022

Deze lezing is onderdeel van de lezingreeks Twaalf Maanden Graven naar het Verleden georganiseerd door het Rijksmuseum van Oudheden en de Leidse Faculteit der Archeologie, in het kader van Leiden European City of Science 2022.