Lezing | Kaiser Lente Lezing

Sterrenwachtlaan 11
2311 GW Leiden
Zaal
In de Oude Sterrwacht (ticket nodig) en online (gratis)

Tickets: koop een ticket (€4) om de lezing in de Oude Sterrewacht bij te wonen
Live stream: vind de link naar de live stream (gratis) tzt op de website van de Kaiser Lente Lezingen

De lancering van de James Webb Space Telescope (JWST) op eerste kerstdag 2021 was een historisch moment voor de astronomie. Met deze nieuwe ruimtetelescoop, die een spiegel heeft die 6,5 keer groter is dan de spiegel van de Hubble Space Telescope, kunnen we veel verder terugkijken in de geschiedenis van het heelal. Niet alleen de grootte, maar ook de toegang tot het infrarode golflengtegebied is belangrijk om het licht van verre sterrenstelsels te bestuderen.

In deze lezing leren we waarom de JWST, met zijn grote spiegel en infrarode ogen, zo’n krachtige tijdmachine is en wat astronomen hopen te leren over de babyjaren van het heelal en het ontstaan van de eerste sterren en sterrenstelsels.

Deze lezing is in het Nederlands.

Live bijwonen of live stream

De Kaiser lentelezingen zullen ook dit jaar weer plaatsvinden in de Oude Sterrewacht van Leiden! Tickets kosten €4,- euro per persoon en ze zullen vanaf maandag 14 februari beschikbaar zijn op onze website. De lezingen online bijwonen is gratis, de link om de livestream te kunnen volgen zal een aantal dagen van te voren op onze website en onze socials te vinden zijn.

Kaiser Lente Lezingen: vier zaterdagen vol met astronomie

Het Leidsch Astronomisch Dispuut 'F. Kaiser' en de Oude Sterrewacht Leiden organiseren ook dit jaar weer de Kaiser Lente Lezingen, de jaarlijkse serie lezingen voor het algemeen publiek. Hierbij komen vier experts van zowel de Universiteit Leiden als andere universiteiten naar de Oude Sterrewacht om een lezing te geven over een centraal thema, ter promotie van de sterrenkunde.

Ticket kopen