Panelgesprek slavernijverleden

2311 BD Leiden
Zaal
Zaal 019

In 2017 publiceerden Gert Oostindie en Karwan Fatah-Black, beiden verbonden aan de Universiteit Leiden, het boek Sporen van de Slavernij in Leiden. Aan de hand van dit boek is het initiatief Mapping Slavery in Leiden ontstaan. De initiatiefnemers willen markeringen plaatsen op plekken die verbonden zijn aan het slavernijverleden van de stad. De plaatsing van de markeringen is een van de aanleidingen voor dit evenement en om samen in gesprek te gaan over het slavernijverleden van zowel de stad als de universiteit zelf.

Tijdens het gesprek gaan diverse panelleden met elkaar in gesprek, waaronder Karwan Fatah-Black (Instituut voor Geschiedenis, Universiteit Leiden), Levi Ommen (student, Universiteit Leiden) en een van de initiatiefnemers van Mapping Slavery in Leiden Roberto Kwami (student en Afro Leiden). Wat betekent het zichtbaar maken van deze geschiedenis van de stad?

Alle Leidenaren en medewerkers en studenten van de universiteit zijn van harte welkom

We hopen verbindingen binnen de Leidse gemeenschap te bevorderen en met elkaar hierover in gesprek te gaan.

Inschrijven voor dit evenement

Aanmelden kan tot en met 23 maart 2022.

Aanmeldformulier

Dit evenement is tot stand gekomen door samenwerking tussen Mapping Slavery in Leiden, Afro Leiden, de Gemeente Leiden en de Universiteit Leiden. De voertaal van het evenement is Nederlands ten behoeve van de toegankelijkheid van het evenement voor deelnemers uit de stad en de universitaire gemeenschap. Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, maar er worden in de toekomst meer activiteiten georganiseerd.

16:00

• Opening door Annetje Ottow, voorzitter College van Bestuur Universiteit Leiden
  • Vragen over Sporen van Slavernij in Leiden met historicus Karwan Fatah-Black
  • Panelgesprek met studenten Levi Ommen en Roberto Kwami, en historicus Karwan Fatah-Black