Plastic in Nederland en Japan: Hoe het wondermateriaal ons leven veranderde

Japanmuseum Sieboldhuis
Rapenburg 19
Leiden

Hoe heeft plastic het leven van mensen in Japan en Nederland door de jaren heen beïnvloed? Prof. Katarzyna Cwiertka geeft een lezing over plastic afval.

Plastic afval is een van de grootste problemen waar de wereld vandaag de dag mee te maken heeft. De hoeveelheid plastic wat elk jaar wereldwijd wordt geproduceerd, is binnen de duur van één mensenleven explosief gestegen: van 2 miljoen ton in 1950, tot 368 miljoen ton in 2019. Meer dan de helft van deze hoeveelheid plastic is als afval op een vuilnisbelt gestort of in het milieu beland. Van dit zwerfplastic stroomt wereldwijd elk jaar tussen de 5 en 13 miljoen ton plastic de grote oceanen in.

De meeste mensen zijn het ermee eens dat hiervoor een oplossing gevonden moet worden, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Plastic is simpelweg onlosmakelijk verbonden met onze dagelijkse routines en het zal heel lastig zijn om te leren leven zonder; of tenminste met minder plastic. Om deze verandering te realiseren is het belangrijk om een bewustzijn te creëren over hoe plastic ons leven sinds de jaren vijftig heeft veranderd.

Tijdens deze lezing zal Katarzyna Cwiertka, Hoogleraar Moderne Japan Studies aan de Universiteit Leiden, dit thema uitgebreid onder de loep nemen door te kijken naar hoe plastic het leven van mensen in Japan en Nederland door de jaren heen heeft beïnvloed.

Ik wil mij aanmelden voor deze lezing