Congres/symposium | Symposium

2333 CC Leiden
Zaal
Zaal 2

Dit symposium vindt plaats ter gelegenheid van de dag van de supergeleiding. Kamerlingh Onnes, supergeleiding en de Leidse instrumentmakersschool zijn nauw verweven. We duiken eerst in de historie van de ontdekking van supergeleiding. In de drie lezingen daarna wordt duidelijk dat supergeleiding en de bijbehorende instrumentatie nog steeds een actief onderzoeksveld vormen. We belichten drie facetten: fundamenteel natuurkundig onderzoek, wetenschappelijk ruimteonderzoek en quantum computing. Aan het eind kijken we kort naar de praktische zaken die een instrumentmaker tegenkomt bij het ontwikkeling van cryogene (letterlijk: koud makende) instrumenten en die ze samen met de onderzoekers moeten oplossen.

Voorlopig programma:

13.15-13.45 Jan van Ruitenbeek: Kamerlingh Onnes, supergeleiding en de LiS. De historie rondom de ontdekkingvan supergeleiding op 8 april 1911.

13.45-13.55 Jan Aarts: Quantum meets Space.
Hoe supergeleding nog steeds een belangrijke rol speelt in fundamenteel onderzoek, ruimteonderzoek en quantum computing.

14.00-14.20 Koen Bastiaans: quantum tunnelen met een microscoop.
Koen Bastiaans onderzoekt supergeleiding met een ‘scanning tunnel microscoop’, waarvoor zeer lage trillingsniveaus vereist zijn.

14.20-14.40  Pauze

14.40-15.00 Pieter de Visser (SRON): supergeleiding en het wetenschappelijk ruimteonderzoek.
Pieter de Visser is onderzoeker bij SRON en ontwikkelt detectoren om Aardachtige exoplaneten te karakteriseren.

15.05 – 15.25 Wolfgang Löffler: Wat is een qbit?
Wolfgang Löffler werkt aan optische technieken voor quantum-informatie. Qubits kunnen met supergeleidende schakelingen gemaakt worden, maar fotonen kunnen ook een rol spelen.

15.30 – 15.45 Peter Paul Kooijman (SRON/LiS): de praktische kant van supergeleiding, cryogeen ontwerpen, en instrumentmaken.
Peter Paul Kooijman is practor aan de LiS op het gebied van instrumentatie voor ruimteonderzoek