Lezing

Bezoekadres
Wijnhaven + online
Zaal

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Aanmelden verplicht (maximaal 350 personen in het auditorium). Direct betrokken staf en studenten ontvangen een persoonlijke mail en voor hen zijn plaatsen gereserveerd.

De aanval op Oekraïne, een nieuwe oorlog op het Europese continent, het roept allerlei vragen op. In een bijeenkomst op 3 maart zullen wetenschappers van de diverse faculteiten de achtergronden van deze oorlog duiden. Waar ligt voor Poetin de grens? Wat wil hij bereiken? Welke rol speelt Europa? Hoe zit het met de diepe wederzijdse energieafhankelijkheid van Europa en Rusland? Kan Poetin worden gestopt of is dit het begin van de Derde Wereldoorlog? Welke rol speelt desinformatie in dit conflict?

We leggen dergelijke vragen voor aan onze eigen wetenschappers. Het programma (dat nog in ontwikkeling is) ziet er nu als volgt uit:

• Opening door Rector Magnificus Hester Bijl
  • Gesprek en Q&A onder leiding van Jan Melissen. De volgende wetenschappers hebben hun medewerking toegezegd:
    • Isabelle Duijvesteijn, Professor of International Studies and Global History (FGW)
    • Otto Boele, is universitair hoofddocent aan het Leiden University Centre for the Arts in Society (FGW).
    • Veronika Yefremova, Phd fellow Europa Institute (FdR)
    • Frans Osinga, bijzonder hoogleraar War Studies (FGGA)
    • Antoaneta Dimitrova, Professor Comparative Governance (FGGA)
    • Honorata Mazepus, assistant professor. Expert in Ukrainse publieke opinie, fake news and communicaties, met recente deelname in een aantal projecten over de regio zoals EU-STRAT (FGGA)

Na afloop is er de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten en na te praten. Vanuit Studenten- en Onderwijszaken is support aanwezig voor allerlei vragen van studenten.  Ook is het Servicecentre International Staff aanwezig voor eventuele vragen over visa en verblijfsvergunningen.

De Universiteit Leiden is geschokt door de inval in Oekraïne en leeft mee met eenieder die hierdoor getroffen wordt. De universiteit roept op tot solidariteit en: we zijn solidair met studenten en medewerkers in Oekraïne en we omarmen de academische gemeenschappen in Rusland die zich uitspreken tegen de inval en zich moedig blijven inzetten voor vrede, dialoog en open samenwerking.

Foto: ANP

Meld je aan