Lezing | Studium Generale

2311 BD Leiden
Zaal
011

Yasco Horsman is universitair docent Film- en Literatuurwetenschap aan de Universiteit Leiden en opleidingsvoorzitter van de Master in Mediastudies. Hij doceert elk jaar een cursus over animatie en strips en publiceerde o.a. essays over Art Spiegelman, Chris Ware, Daniel Clowes, en Mickey Mouse in de Oxford Art JournalTijdschrift voor Psychoanalyse, en de Journal of Graphic Novels and Comics.

Op 20 april onderzoekt Yasco Horsman of er een specifiek Nederlandse traditie van grafische romans bestaat. Aan de hand van voorbeelden uit het werk van (onder andere) Marten Toonder, Thé Tjong-Khing, Peter Pontiac en Mark Smeets bespreekt hij welke vormen de literaire strip in Nederland heeft gekend, en hoe deze in dialoog hebben gestaan met literaire, artistieke en (sub-)culturele tradities in het naoorlogse Nederland.

Meer informatie, aanmelden en livestream