James Webb Space Telescope Event

maandag 18 april 2022
Museum Boerhaave
Ewine en haar team organiseren op maandag 18 april (Tweede Paasdag) in museum Boerhaave een evenement om te laten zien hoe belangrijk de James Webb telescoop is. Er is deze dag een uitgebreid lezingenprogramma door betrokken wetenschappers en ook speciale activiteiten voor kinderen.

Bovendien wordt in Boerhaave een beweegbaar schaalmodel van Webb (1:10) tentoongesteld. Te zien is hoe het zonnescherm en de spiegel van de telescoop uitvouwen in de ruimte in de eerste paar weken na lancering.

De lezingen zijn in het Nederlands en het Engels, en gaan over de wetenschap met Webb – van de eerste sterrenstelsels in het heelal tot de atmosferen van exoplaneten-, de bouw en lancering van Webb, en de Nederlandse inbreng in de instrumenten.

De James Webb Space Telescope is een belangrijke mijlpaal in de moderne sterrenkunde. Europa en Nederland, inclusief de wereldberoemde Leidse sterrenkundige Ewine van Dishoeck, hebben een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van Webb. Op 25 december 2021 werd de telescoop succesvol gelanceerd en nu bevindt deze zich op 1,5 miljoen kilometer van de aarde.

Wanneer: maandag 18 april 2022 11:00 - 15:00
Voor wie: de lezigen zijn voor iedereen die zich heeft ingeschreven (per lezing apart inschrijven, via de formulieren onderaan deze pagina), voor de andere activiteiten is geen inschrijving nodig
Kosten: gratis met een geldig entreebewijs voor het museum

Lezingenprogramma maandag 18 april

• 11:00 prof. dr. Ewine van Dishoeck
  • 13:00 prof. dr. Bernhard Brandl (Engelstalige lezing)
  • 14:00 prof. dr. Ewine van Dishoeck (dit is een herhaling van de lezing om 11:00)

Andere activiteiten

• Tussen 11:00 en 15:00 uur zijn er demonstraties in de foyer met een Webb 1:10 schaalmodel, een astronoom beantwoordt vragen. Elke 10 minuten is er een demonstratie, bezoekers kunnen vrij aansluiten.
  • In educatieruimte 1 is een Kids Corner waar kinderen een eigen Webb Telescoop model kunnen maken van papier of zelfs van LEGO. Verder krijgen kinderen uitleg hoe een ruimtetelescoop werkt. De workshops zijn tussen 11:00 en 15:00 uur, vrij toegankelijk en deelname is inbegrepen in de toegangsprijs van het museum. De workshops zijn leuk voor kinderen vanaf 6 jaar.

Schrijf je hier in voor het JWST event