Oorlog in Oekraïne

2311 GJ Leiden
Zaal
Groot Auditorium en online

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

De Leidse hoogleraren André Gerrits, Frans Osinga en Nico Schrijver lieten in deze bijeenkomst vanuit hun specifieke deskundigheid hun licht schijnen over enkele aspecten van de oorlog in Oekraïne.

André Gerrits

Prof.dr. André Gerrits is hoogleraar Internationale Studies and Global Politics aan het Instituut voor Geschiedenis van de faculteit Geesteswetenschappen (Humanities). Eerder bekleedde hij de leerstoel Russian History and Politics en de Jean Monnet leerstoel in Europese Studies, beide aan de UvA. Hij was ook Senior Research Fellow aan het Instituut Clingendael en deed onderzoek aan de UvA en de UvG. Hij was gasthoogleraar aan Reves Centre for International Studies/History Department of the College of William and Mary, Williamsburg (USA) en aan het Centre for Mediterranean and European Studies of NY University. Buiten de universiteit bekleedt André Gerrits posities bij NWO, Nederlands Helsinki Comité, Amnesty International, EU-Russia Civil Society Forum en de Foundation for Progressive European Studies.

Frans Osinga

Prof.dr. Frans Osinga begon zijn academische loopbaan na zijn militaire loopbaan waarin hij o.a. gevechtsvlieger was, op de Defensie Academie. Hij werd daar in 2010 Hoofd Vakgroep Krijgswetenschappen. Hij promoveerde in Leiden en werd in 2019 benoemd tot bijzonder hoogleraar War Studies aan het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) op de Haagse Campus van de universiteit Leiden. Tevens is hij hoogleraar Militair Operationele Wetenschapen aan de Nederlandse Defensie Academie. Hij vervulde eerder functies op het Instituut Defensie Leergangen en Instituut Clingendael als research fellow. Hij was ook liaison officer bij het Allied Command Transformation in Norfolk (VS).

Nico Schrijver

Prof.mr.dr. Nico Schrijver is emeritus hoogleraar Internationaal Publiekrecht en voormalig wetenschappelijk directeur van het Grotius Centre for International Legal Studies. Sinds 2017 is hij Staatsraad in de Afdeling Wetgeving van de raad van State. Van 2011-2017 was hij senator voor de PvdA en in die hoedanigheid was hij voorzitter van de Commissie Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking, en vice-voorzitter van de Commissie Europese Zaken van de Eerste Kamer. Hij is lid van de KNAW en was van 2010-2017 voorzitter van de KNAW Commissie Vrijheid en Wetenschapsbeoefening, lid en president (2017-19) van het Institut de Droit International, en lid van het Permanente Hof van Arbitrage. Van 2003-2011 was hij voorzitter van de Koninklijke Vereniging voor Internationaal Recht. Hij heeft veel ervaring als raadsman in internationale geschillenbeslechtingsprocedures en verscheen onder meer voor het Internationaal Gerechtshof en het Internationaal Tribunaal voor het Recht van de Zee

Deze bijeenkomst wordt mogelijk gemaakt door ProParte, de vereniging van hoogleraren aan de Universiteit Leiden en hun partners.