Leiden2022: Leen een levend boek in de Living Library op de dag van de Empathie

BplusC
Rosmolen 4
Leiden

Op 3 mei a.s., de landelijke dag van Empathie, organiseert de Universiteit Leiden in samenwerking met B plus C een Living Library. Deze Living Library maakt onderdeel uit van het 365 dagen nieuwsgierig-programma wat in het kader van Leiden European City of Science 2022, is ontwikkeld.

Wat is een Living Library?

Het idee van een living library dat bezoekers zogenoemde ‘levende’ boeken lenen – mensen dus – om mee in gesprek te gaan. Deze levende boeken zijn mensen die in hun dagelijks leven vaak te maken hebben met bepaalde vooroordelen, bijvoorbeeld een transgender persoon, een ex-gedetineerde, een tienermoeder, een asielzoeker of iemand met autisme. Door een gesprek aan te gaan met een levend boek krijg je de kans om van gedachten te wisselen met en een kijkje nemen in de ervaringswereld van iemand die je anders misschien niet zo snel op zo’n manier zou spreken.

Kennis naar de wijk

Een belangrijk speerpunt van Leiden European City of Science 2022 is het naar de wijk brengen van de kennis die aanwezig is en wordt vergaard binnen de verschillende kennisinstituten die in de stad aanwezig zijn. In haar onderzoek en onderwijs besteedt hoogleraar Rechtssociologie Maartje van der Woude (Van Vollenhoven Instituut) veelvuldig aandacht aan processen van in- en uitsluiting en de rol die het recht daar bij speelt. In het stimuleren van het empathisch vermogen van mensen ziet zij een simpele maar krachtige manier om deels een tegengewicht te bieden aan de toenemende polarisatie binnen de samenleving.

Waar en wanneer is de Living Library?

Je hoeft je niet op te geven om deel te nemen aan de Living Library en mag gewoon een kijkje komen nemen op 3 mei a.s. De Living Library wordt tussen 13.00 – 16.00 georganiseerd in BplusC locatie Merenwijk gelegen aan de Rosmolen 4 in Leiden.

Voor meer informatie over Living Library Nederland ga naar: https://livinglibrary.nl/