Congres/symposium

Hooglandse Kerkgracht 17
2312 HS Leiden

Lentesymposium

Het onderwerp is burgerperspectief en -participatie. In een interactief programma geven onze sprekers hun kijk op dit onderwerp vanuit praktijk, beleid en wetenschap. Dit symposium is onderdeel van Leiden 2022 European City of Science.

Kom langs in het Utopa-Weeshuis in Leiden van 13:00-17:00 uur

Meer informatie en aanmelden

Dinsdag 17 mei: Lentesymposium 'Iedereen doet mee, toch?'

Sprekers:

‘Chief Listening Officer’ en eigenaar van TrueTalk.

TrueTalk helpt organisaties om zelf klantinzichten op te doen. Hun wapen? Het echte gesprek. Bart neemt u mee in de voorbereidingen van zijn sessie. Het liefst is hij ‘de zender’. Maar een sessie over participatie vereist ook ‘input van de aanwezigen’. Ingewikkeld en intrigerend tegelijk.

Hoogleraar Developmental Neuroscience in Society (Erasmus Universiteit Rotterdam).

Eveline doet fundamenteel hersenonderzoek met maatschappelijke impact. Via het programma ‘the facts-take action’ verbindt zij wetenschappelijke kennis over adolescenten met maatschappelijke vraagstukken door jongerenparticipatie, co-creatie en living labs.

Manager Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving en MT-lid Directie Participatie bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Ineke zal ingaan op de verbinding tussen overheid en samenleving en over de randvoorwaarden op orde krijgen en houden voor participatie.

Iris Burgers en Esther Starkenburg

Architectuurhistorici verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Iris en Esther bespreken hun onderzoek naar het perspectief van bewoners in de nieuwbouwwijken en stadsvernieuwingsgebieden die in de jaren 1970-1990 zijn gebouwd.

Programmamanager emotioneel herstel toeslagen bij het ministerie van Financiën en promovendus bij het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag.

Zowel in zijn beleidswerk als wetenschappelijk onderzoek probeert Olaf burgers die zich buiten de ‘bubbel’ van wetenschappers en beleidsmakers bevinden een stem te geven. Hierdoor voelen zij zich gehoord en wordt onderzoek en beleid kwalitatief beter.

Deelname

Deelname aan het symposium is gratis en is mogelijk op locatie of online. Inloop en koffie/thee vanaf 12:30. Het symposium zelf start om 13:00 en duurt tot 17:00 uur. Na afloop is er gelegenheid om na te praten met een drankje.