Lezing

2311 GJ Leiden
Zaal
Groot Auditorium

Ieder jaar op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit onze universitaire gemeenschap. Dit jaar verzorgt Pancras Hogendoorn, decaan van het LUMC, de Uur van Herinnering-lezing.

De lezing (voertaal Nederlands) is live bij te wonen in het Academiegebouw, maar ook online te volgen via een livestream. Deze is op 4 mei op deze pagina te volgen.

• Welkomstwoord door Hester Bijl, rector magnificus
  • In zijn lezing “Die Gedanken sind frei” behandelt LUMC-decaan Pancras Hogendoorn in de context van het gelijknamige oude Duitse lied een aantal morele dilemma’s, die deels van medische aard zijn. Hij verhaalt daarbij van enkele gebeurtenissen in Leiden gedurende de Tweede Wereldoorlog, zowel in bredere maatschappelijke context als toegespitst op de dilemma’s van de universitaire gemeenschap. Hij bespreekt de spanning tussen persoonlijke opvattingen en wanneer je kleur moet bekennen door gebeurtenissen in de samenleving, en welke consequenties die gebeurtenissen kunnen hebben voor het individu en zijn/haar relatie met de directe omgeving.
  • Korte presentatie door Willemijn Waal, directeur van  Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO), over het project 360° WOII NINO, met een fragment uit de audioverhalen over het NINO tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • Korte presentatie door studenten van de M.F.L.S., de studievereniging van de faculteit Geneeskunde/LUMC.