Kaiser- & Kapteyndag

Oude Sterrewacht
Sterrenwachtlaan 11
2311 GW Leiden

In 2022 is Leiden de Europese City of Science, wat betekent dat elke dag van het jaar een thema heeft omtrent wetenschap. Op 18 juni is het thema "Kaiser en Kapteyn", doelend op twee grote Nederlandse astronomen. Daarom organiseert het Leidsch Astronomisch Dispuut 'F. Kaiser' een open dag op de Oude Sterrewacht.

's Ochtends (van 10.00-13.30) kunt u tegen een kleine betaling langslopen bij de telescopen, waar onze getrainde rondleiders alles zullen vertellen over deze historische instrumenten.

Daarnaast, zonder betaling, zal de Jongeren Werkgroep (JWG) aanwezig zijn om voor kinderen een astronomische activiteit te organiseren, waarin ze kunnen knutselen aan satellieten of raketten kunnen afschieten, dus ook kinderen/broertjes/zusjes/neefjes/nichtjes zijn van harte welkom!

Verder kan u onze 'Tea with an Astronomer' bezoeken, waar u al uw vragen over sterrenkunde en wat sterrenkundigen doen kan stellen.

Kaiser- & Kapteynsymposium

Naast de open dag is er 's middags ook een symposium dat bezocht kan worden.

Meer info over het symposium