Kaiser- & Kapteynsymposium

Oude Sterrewacht
Sterrenwachtlaan 11
2311 GW Leiden

In 2022 is Leiden de Europese City of Science, wat betekent dat elke dag van het jaar een thema heeft omtrent wetenschap. Op 18 juni is het thema "Kaiser en Kapteyn", doelend op twee grote Nederlandse astronomen.

's Middags (14.00-17.00) is er een symposium georganiseerd door de Werkgroep Leidse Sterrewacht (WLS). De sprekers Vincent Icke, Rob van der Berg en Piet van der Kruit zullen elk vertellen over een belangrijke Nederlandse sterrenkundige. U kan van tevoren tickets voor het symposium kopen via de onderstaande website. We hopen u te zien!

14:00 Opening
14.10 Prof. V. Icke, over: Christiaan Huygens, de hemelbeschouwer. Christiaan Huygens (1629-1695) wordt beschouwd als een van de grootste Nederlandse natuurkundigen.
14.55 Rob van den Berg, over: Een passie voor precisie. Leven en werk van Frederik Kaiser (1808-1872), vader van de Leidse Sterrewacht.
15.45 Pauze
16.30 Prof. P.C. van der Kruit, over: Jacobus C. Kapteyn: De geboren onderzoeker van de hemel. Jacobus Cornelius Kapteyn (1851-1922) was de grondlegger van de enorme bloei van de Nederlandse sterrenkunde in de twintigste eeuw.
17.15 Afsluiting
17.30 – 18.30 Borrel

Deze activiteit is alleen voor volwassenen (16+), maar er zijn ook leuke activiteiten voor kinderen die worden georganiseerd deze dag! Zo kun je een Rosetta Papercraft satelliet en sterrenkaart maken, en zijn er ruimte kleurplaten, en - als het weer het toe laat - zelfs flessen raketten! Indien u(w kind) hier aanwezig bij wilt zijn, meld je aan door een (gratis) kaartje aan te schaffen!

Koop je tickets hier