Kunst en cultuur | LUCIS exhibition opening | Islam in Central Asia

Tentoonstelling: Silk Road Cities

woensdag 3 augustus 2022 - vrijdag 23 september 2022
Toelichting
De tentoonstelling is open van maandag tot en met vrijdag (07:30 - 18:00); gesloten op zaterdag en zondag.
Serie
Geesteswetenschappen en Leiden2022
Oude UB
Rapenburg 70
2311 EZ Leiden

Silk Road Cities: Gedocumenteerd aan de hand van oude foto's, prenten en ansichtkaarten

De meest onverwachte vernieuwingen en versmeltingen van wereldreligies en materiële cultuur hebben plaatsgevonden langs de handels- en communicatienetwerken die tegenwoordig bekend staan als de Zijderoutes. De Zijderoute, een term die in 1877 door de Duitse geoloog Baron Ferdinand von Richthofen werd bedacht, heeft de laatste jaren veel wetenschappelijke belangstelling gewekt. De artistieke levendigheid van de rijken die zich uitstrekten van China tot Byzantium werd weerspiegeld in hun culturele productie. Hun artistieke uitmuntendheid, gecombineerd met een voortreffelijk decorum, was het resultaat van voortdurende uitwisselingen, vermenging en versmelting van tradities.

De tentoonstelling toont islamitische architecturale monumenten (moskeeën, madrasa's, mausolea) in de belangrijkste stedelijke centra langs de zijderoutes. Speciale aandacht zal uitgaan naar de steden Herat (Afghanistan), Mashhad en Sultaniyya (Iran), Turkestan (Kazachstan), Marv en Anau (Turkmenistan), Samarqand, Bukhara en Shahr-i Sabz (Oezbekistan).

Opening 8 September 2022

De Zijderoute steden gedocumenteerd aan de hand van vintage foto's, prenten en ansichtkaarten wordt op 8 september officieel geopend in de 'Oude UB'.

17:00-18:30 uur
Oude UB
Rapenburg 70

Kom langs voor een hapje en een drankje en bekijk de fascinerende fotografie die tentoongesteld wordt. Iedereen is welkom!

(De tentoonstelling is vanaf 3 augustus al te bezichtigen voor het grote publiek)

Organizers

De tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met het LUCIS programma Islam in Central Asia, het NWO project Turks, texts and territory: Imperial ideology and cultural production in Central Eurasia en het Central Asia Initiative van de Universiteit Leiden. De online catalogus kunt u hier bekijken.