Lezing

3 October University – Op zoek naar wat Echt Waar is!

maandag 3 oktober 2022
Serie
3 October University
Van der Werfpark
Leiden

Kan een robot liegen? Hoe herken je nepnieuws? Kan je in het brein zien of iemand liegt? En hoe herken je of een getuige de waarheid vertelt? Wat ís waarheid eigenlijk?

Het zijn allemaal vragen waar wetenschappers van de Universiteit Leiden zich over buigen. Ga met ze mee op een fascinerende en toegankelijke ontdekkingstocht door hun onderzoek. In de tent van de 3 October University in het Van der Werfpark geven ze antwoord op allerlei vragen Want niks is leuker dan nieuwe dingen ontdekken!

Elk jaar tijdens de viering van Leidens Ontzet verzorgt de Universiteit Leiden in samenwerking met LVVS Augustinus boeiende lezingen in het Van der Werfpark. Dit jaar kun je op 3 oktober tussen 11 uur en 13 uur je licht opsteken in de tent. Drie wetenschappers vertellen over hun onderzoek dat raakt aan het thema van Leidens Ontzet dit jaar: Echt Waar?!

Loop binnen in de tent, en luister naar interessante lezingen onder het genot van een gratis kopje koffie van onze barista's. Kom wetenschap zien, horen, doen en beleven bij de 3 October University!

Is het placebo-effect een leugen?

Kaya Peerdeman, universitair docent bij de afdeling Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie

Het placebo-effect, je hebt er misschien al wel van gehoord. Is dat niet dat mensen misleid kunnen worden door te suggereren dat een suikerpil een pijnstiller is, en dat zij dan ook werkelijk minder pijn zeggen te voelen? Is dat echt waar? Psycholoog Kaya Peerdeman doorbreekt in deze lezing de mythes rond placebo-effecten. Want gaat het echt wel alleen over nepmiddelen? Is misleiding werkelijk nodig? Werkt het alleen voor goedgelovige mensen? Heeft het enkel invloed op subjectieve gevoelens? Sluit aan bij deze lezing en ontdek wat het placebo-effect écht is, en hoe we de zorg kunnen verbeteren met kennis over placebo-effecten.

Alwetende algoritmes en de zoektocht naar nieuwe medicijnen

Gerard van Westen, hoogleraar Artifical Intelligence & Medicinal Chemistry

Steeds vaker worden computers en algoritmes ingezet in wetenschappelijk onderzoek. Maar in tegenstelling tot een collega-onderzoeker zal een computer nooit zeggen 'ik weet het niet', er zal altijd een antwoord komen. Heeft een algoritme daarmee de waarheid in pacht? Gerard van Westen legt uit dat het altijd aan de wetenschapper is om wel of niet iets met het antwoord van die computer te doen. En hij vertelt hoe hij in zijn eigen onderzoek algoritmen toepast om nieuwe kandidaat-medicijnen te vinden, en om deze vervolgens virtueel te testen op de gewenste werking. Zo hoopt hij in de nabije toekomst een ‘Google Translate’ voor nieuwe medicijnen te ontwikkelen, die op basis van persoonlijke kenmerken het beste medicijn voor een individuele patiënt kan zoeken.

Echt waar?! Mag je liegen?

Wouter Kalf, onderzoeker en docent bij het Instituut Filosofie

Liegen mag niet, dat leren we van kinds af aan. Maar is dat altijd zo? Die vraag is eigenlijk een van de oudste en belangrijkste controverses in de filosofische ethiek. De beroemde filosoof Immanuel Kant stelde dat liegen altijd verboden is. Maar kunnen we deze morele vraag ook wetenschappelijk onderzoeken? We kunnen testen of lood of ijzer beter stroom geleidt, maar (hoe) kun je testen of liegen verkeerd is? In deze interactieve lezing gaat filosoof Wouter Kalf met het publiek op onderzoek uit, gezamenlijk doen we een filosofisch experiment om te ontdekken of liegen (altijd) slecht is en hoe je dat te weten zou kunnen komen.