Alumni-activiteit | Lezing

2311 VJ Leiden
Zaal
101

Op 14 oktober 2022 organiseert Alexander Dencher een dubbellezing met als titel Portable Antiquities over de verspreiding, hergebruik en betekenis van historische bouwfragmenten uit de antieke oudheid in de (vroeg) moderne kunst en architectuur. Mari Lending (Oslo School of Architecture and Design) zal in haar lezing Monuments in Flux: Parthenon Provenances spreken over één van de meest bekende gebouwen in de Westerse architectuurgeschiedenis terwijl Caroline van Eck (University of Cambridge) aandacht zal besteden aan het werk van de eigenzinnige kunstenaar Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) in haar lezing The travels of a type: Transformations of the candelabra from Venice to Rome by way of Alexandria. Ook zullen de sprekers stilstaan bij de historische rol van verzamelaars, kunstenaars en de ontstaansgeschiedenis van musea.
Deze middag wordt mogelijk gemaakt met steun van het onderzoeksprogramma Museums, Collections and Society, en zal gemodereerd worden door architectuurhistoricus Steven Lauritano (Universiteit Leiden).

Deelname is kostenloos maar gaarne aanmelden via a.r.dencher@hum.leidenuniv.nl