Maand van Toetanchamon (Rijksmuseum van Oudheden)

vrijdag 4 november 2022 - maandag 28 november 2022
Serie
Geesteswetenschappen en Leiden2022
Rijksmuseum van Oudheden
Rapenburg 28
2311EW Leiden

4 november 1922. In het woestijnzand in de Vallei der Koningen in Egypte werd de eerste traptrede gevonden die leidde naar het graf van de sindsdien wereldberoemde farao Toetanchamon. Die ontdekking leidde tot de opening van het nog ongeschonden graf. De ongekende hoeveelheid rijkdommen in de grafkamers, het vele goud en de verzonnen 'vloek van de farao' zouden de jonggestorven koning allergrootste bekendheid ontlenen – wereldwijd.

In het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, in Nederland de stad bij uitstek met kennis over Egyptologie, wordt de ontdekking van Toetanchamons graf herdacht met de 'Maand van Toetanchamon' (4 t/m 30 november 2022). Op vrijdag 4 november gaat het programma van start met een feest in Egyptische sfeer. Vervolgens zijn er de hele maand activiteiten voor jong en oud, kenner, leek en liefhebber. Zo zijn er lezingen en workshops over onder meer het graf van Toetanchamon en actueel onderzoek naar de kleding van de farao. Ook zijn er films met een inleiding, in samenwerking met het Leiden Internationaal Film Festival, rondleidingen en studiedagen, panelgesprekken, een Egyptische modeshow en een feestelijke afsluiting met een Toetanchamon-pubquiz op vrijdagavond 25 november. Speciaal voor kinderen zijn knutselactiviteiten over de schoenen van de farao, een kinderlezing en de tentoonstelling 'Op zoek naar Toetanchamon'.

Het programma en de activiteiten worden georganiseerd door de Faculteit Archeologie en de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden, het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO), LeidenGlobal en het Rijksmuseum van Oudheden.

Kijk voor meer informatie op de website van het Rijksmuseum van Oudheden.