Alumni-activiteit | Lezing

Pieterskerkhof 1a
2311 SP Leiden

51e Huizingalezing door Gunay Uslu, staatssecretaris van Cultuur en Media

Op vrijdag 9 december 2022 spreekt Gunay Uslu de 51e Huizingalezing uit in de Pieterskerk in Leiden. Cultuurhistoricus Uslu is de huidige staatssecretaris van Cultuur en Media. De titel van haar lezing luidt: ‘Cultuur geeft leven aan onze levens. Hoe Nederland cultuur waardeert. Van cultureel nationalisme tot corona en daarna (1872-2022 en verder)’.

Over de lezing

Uslu zal in haar Huizingalezing reflecteren op de ontwikkeling van het cultuurbeleid in Nederland. Ze begint bij de periode van het cultureel nationalisme in het laatste kwart van de 19e eeuw, wanneer de overheid de primaire verantwoordelijkheid neemt voor het culturele leven en de ‘verheffing van de natie’ een ijkpunt vormt van het cultuurbeleid. Ze beschouwt de periode tot en met de coronapandemie, waarin zich het gemis aan cultuur pijnlijk openbaarde. Ze doet dit vanuit haar achtergrond als cultuurhistoricus én haar verantwoordelijkheid als staatssecretaris. Ze eindigt haar lezing dan ook met een vooruitblik: hoe gaan we sámen cultuur meer waarderen en recht doen aan de fundamentele rol die cultuur in onze levens heeft?

Over de spreker

Gunay Uslu (1972) is sinds januari 2022 staatssecretaris voor Cultuur en Media in het kabinet-Rutte IV. Zij was eerder directeur Hotel Development & Design bij Corendon Hotels & Resorts. Uslu volgde een opleiding Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar master promoveerde zij op het proefschrift Homer, Troy and the Turks: Heritage & identity in the Late Ottoman Empire 1870-1915. Zij was vervolgens jarenlang als onderzoeker en docent Cultuurwetenschappen aan de UvA verbonden. Ook werkte zij als projectmanager, curator en conservator in de museumwereld. Als staatssecretaris heeft zij onder andere cultuurbeleid, erfgoed, bibliotheken en media in haar portefeuille.

19.15u: Deuren Pieterskerk geopend
20.00u: Inleiding Huizingalezing door Arendo Joustra, hoofdredacteur EW
20.10u: Gunay Uslu: ‘Cultuur geeft leven aan onze levens. Hoe Nederland cultuur waardeert. Van cultureel nationalisme tot corona en daarna (1872-2022 en verder)’

21.10u: Interview met Gunay Uslu door twee Leidse studenten: Elisa Hendriks (MA History: Politics, Culture and National Identities) en Haije Dijkstra (MA Politieke Wetenschappen)
21.30u: Borrel

Praktische informatie

De lezing vindt plaats op vrijdag 9 december 2022 in de Pieterskerk, Pieterskerkhof 1A, 2311 SP te Leiden. De deuren van de Pieterskerk gaan open om 19:15 uur, start van de lezing is om 20:00 uur. Bezoekers ontvangen een boek met de tekst van de lezing en een drankje na afloop. Entree: € 19,50* (1e rang) / € 16,00* (2e rang). Let op: Sommige stoelen in de 2de rang hebben een beperkt zicht op het podium.
Er is ook kaartverkoop aan de deur (zolang de voorraad strekt).
Leden van We are Public zijn van harte welkom, hun pas wordt aan de deur gescand.
*excl. administratiekosten

150e geboortedag Johan Huizinga

Op 7 december 2022 is het 150 jaar geleden dat Johan Huizinga werd geboren in Groningen.
De lezing ter zijner nagedachtenis wordt sinds 1972 jaarlijks georganiseerd door de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, en sinds 2014 ook door opinieweekblad EW. De lezing heeft een cultuurhistorisch of cultuurfilosofisch onderwerp. De lezing van Gunay Uslu is de 51e Huizingalezing. Vanwege Huizinga’s 150e geboortedag staan er meer activiteiten op stapel, houd daarvoor deze pagina in de gaten.

Tekstuitgave

De tekstuitgave van de Huizingalezing is na de lezing verkrijgbaar via de webshop van opinieweekblad EW of via de (internet) boekhandel. De tekstuitgaven van (sommige) eerdere lezingen zijn ook nog verkrijgbaar via de webshop van opinieweekblad EW of via de (internet) boekhandel.

Vragen?

Mail naar Huizingalezing@hum.leidenuniv.nl.