Lezing

Ontwikkelingen uit onze vroege prehistorie zijn cruciaal om hedendaagse vraagstukken te begrijpen

dinsdag 20 december 2022
Live in het Rijksmuseum van Oudheden en/of online

De relevantie van onze diepe prehistorie

Archeologie en met name de vroege prehistorie lijken vaak een ver-van-mijn-bed-show. Toch bevat het verre verleden informatie die ook nu, in het zogenaamde Antropoceen, waarin de mens in sterke mate de natuurlijke leefomgeving beïnvloedt, relevant is. Luc Amkreutz laat dat zien aan de hand van de archeologie van Doggerland. Dit verdronken gebied in de Noordzee documenteert bijna een miljoen jaar menselijke bewoning tegen de achtergrond van intensieve klimaat- en landschapsverandering. Hoe gingen onze voorouders daarmee om? Welke technieken en strategieën gebruikten ze om zich aan te passen of te weer te stellen en hoe keken zij aan tegen een veranderende omgeving? En ook, wat kunnen wij hiervan leren in een wereld en leefomgeving die inmiddels zo anders is.

Meld u nu aan voor de lezing via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Leiden European City of Science 2022

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

In het kader van Leiden European City of Science 2022 bundelen de twee erfgoedcentra de krachten. Iedere maand is er een lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.