Congres/symposium | D&I Symposium

Online en ECC Leiden
Haagse Schouwweg 10
2332KG Leiden

Het begrip "erbij horen" is onlosmakelijk verbonden met ons vermogen om met elkaar te communiceren. Of het nu gaat om communicatie via gebarentaal, videogesprekken of emoji's in tekst, de manier waarop mensen met elkaar contact maken, kan bepalend zijn voor hoe ze zich voelen in relatie tot hun omgeving. Maar wat houdt inclusie door communicatie precies in? Volstaat het gebruik van inclusieve terminologie? Op welke manieren kan inclusieve communicatie bijdragen aan het gevoel erbij te horen? Hoe kan inclusieve communicatie ervoor zorgen dat je je welkom voelt op een universiteit?

Het Expertisebureau D&I en de Faculteir der Geesteswetenschappen hebben voor het D&I-symposium 2023 de handen ineen geslagen. In dit jaarlijks terugkerende evenement komen studenten, medewerkers en andere partners binnen en buiten de universiteit samen om te discussiëren en terug te kijken op resultaten en projecten van het afgelopen jaar. Maar ook om vooruit te kijken, opnieuw contact te leggen en elkaar te inspireren om te blijven werken aan een veiligere, inclusievere en diversere universitaire gemeenschap.

Gespreksleider

Tsolin Nalbantian

Talen

De voertaal van het symposium is Engels, tenzij anders vermeld. Vertaling Engels - Nederlandse Gebarentaal (NGT) wordt verzorgd tijdens het plenaire deel van het symposium. Tijdens workshops is vertaling naar NGT op verzoek beschikbaar.

Programma

Op het programma staan paneldiscussies, lezingen en workshops over een breed scala aan onderwerpen, waaronder inclusieve taal en terminologie, inclusieve wervingsinstrumenten, dekolonisatie in het onderwijs en meer.

Keynote speakers

Wayne Modest

Wayne Modest is inhoudelijk directeur van het Nederlands Nationaal Museum voor Wereldcultuur (een museumgroep bestaande uit het Tropenmuseum, Museum Volkenkunde, Afrika Museum) en het Wereldmuseum Rotterdam, in Nederland. Hij is tevens bijzonder hoogleraar Material Culture and Critical Heritage Studies aan de VU Amsterdam.

Mounir Samuel

Mounir Samuel is politicoloog, journalist, auteur en cultureel ondernemer die werkt op het kruispunt van politiek, media, kunst en cultuur.