Lezing | Studium Generale

Het Vanitasstilleven met portret van een jonge schilder geanalyseerd: onverwachte ontdekkingen en nieuwe verhalen

• Erma Hermens
zondag 30 april 2023
Museum De Lakenhal
Oude Singel 32
Leiden
Zaal
Auditorium

Het vrouwengezicht dat nét zichtbaar is op de achtergrond van het Vanitasstilleven met portret van een jonge schilder intrigeert kunsthistorici al meer dan een eeuw. Erma Hermens, tot 2021 hoogleraar op de Rijksmuseumleerstoel Atelierpraktijken en Technische Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, voerde er grondig materiaal-technisch onderzoek op uit. Dit deed zij met behulp van infraroodfotografie, scans met röntgenstraling en verfmonsters niet groter dan een speldenprik. Hierdoor kwamen veel onverwachte en tot nu toe onbekende passages van Bailly’s creatieve proces aan het licht. In deze lezing bespreekt Erma de nieuwe verhalen én de nieuwe vragen die uit dit onderzoek naar boven kwamen.

Lees meer, aanmelden en livestreams