Lezing | NGL-lezing

Hoe maak je groene waterstof?

dinsdag 18 april 2023
Bezoekadres
Huygens
Niels Bohrweg 2
2333 CA Leiden
Zaal
De Sitterzaal

Hoe maak je groene waterstof?

Ultraschone brandstof uit zonlicht en water, het zou dé oplossing kunnen zijn voor ons milieuvervuilende fossiele brandstof gebruik. Met elektriciteit opgewekt door bijvoorbeeld zonnecellen kan je water elektrolyseren tot de schoonst mogelijke energiedrager: waterstof. Efficiënte elektrochemische processen zijn hierbij de sleutel.

In deze avondlezing neemt Marc Koper, hoogleraar Katalyse en oppervlaktechemie, je mee in de geschiedenis, toekomst én fysische chemie van het maken van groene waterstof.

De lezing kan op de faculteit of via live stream bijgewoond worden. Aanmelden verplicht.

Efficiënte omzetting

Zoals we op school leerden, kan water met behulp van elektrodes en een elektrolyt door elektriciteit gesplitst worden in pure zuurstof en waterstof. De efficiëntie van dit proces hangt echter sterk af van de aard van het gebruikte materiaalsoort voor kathode en anode en de pH van het elektrolyt. Aan het optimaliseren van deze parameters wordt wereldwijd veel onderzoek gedaan. Koper is een van de leidende wetenschappers op dit gebied.

Naast nieuwe inzichten in de atomaire mechanismen achter elektrolyse, zijn ook stabiliteit en beschikbaarheid van de materialen cruciaal om tot de meest efficiënte omzetting van water naar waterstof te komen. Deze verschillende aspecten zullen in de lezing aan bod komen.

Over Marc Koper

Marc Koper is hoogleraar Oppervlaktechemie en Katalyse aan de Universiteit Leiden. Hij promoveerde (1994) aan de Universiteit Utrecht (Nederland) op een proefschrift over niet-lineaire dynamica en oscillaties in de elektrochemie. Hij was een EU Marie Curie postdoctoraal fellow aan de Universiteit van Ulm (Duitsland) en een Fellow van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) aan de Technische Universiteit Eindhoven, voordat hij in 2005 naar de Universiteit Leiden verhuisde.

Koper is een van de meest geciteerde wetenschappers ter wereld. Hij ontving diverse nationale en internationale onderscheidingen, waaronder de Allen J. Bard Award for Electrochemical Science van The Electrochemical Society (2020), de Netherlands Catalysis and Chemistry Award (2019) , en de Faraday-medaille (2017) van de Royal Society of Chemistry. In 2021 ontving hij Nederlands grootste en meest prestigieuze wetenschapsprijs: de Spinozapremie. Hij is momenteel voorzitter van de International Society of Electrochemistry.

Kom ook!

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden organiseert al ruim 150 jaar hoogstaande wetenschappelijke lezingen met gerenommeerde wetenschappers verbonden aan de Universiteit Leiden. Alumni, (oud-)medewerkers en alle andere geïnteresseerden in de natuurwetenschappen zijn van harte welkom.