Lezing | NGL-lezing

From tropical jumble to urban jungle

woensdag 5 april 2023
Huygens
Niels Bohrweg 2
2333 CA Leiden
Zaal
De Sitterzaal
Foto door Laura Stanley

From tropical jumble to urban jungle:
een luisterend oor gevraagd.

De lokroep van een koala om een geschikte partner te vinden, merels die een autoalarm imiteren in hun territoriale zang, en haringen die scheten laten om verwarring te veroorzaken bij een aanvaller. Geluid speelt een grote rol in de natuur. Maar lawaai van de mens kan het gedrag van dieren ook behoorlijk verstoren: dieren onderbreken activiteiten, worden verjaagd, of horen niet meer wat ze moeten horen, met alle gevolgen van dien voor overleving en voortplanting. Onderzoek naar de functie en evolutie van akoestische signalen in de natuur en het effect van lawaai hierbij helpt om betere manieren te vinden om de natuur te beschermen.

In deze lezing neemt Hans Slabbekoorn, hoogleraar Akoestische Ecologie & Gedrag, je mee op reis door tropische regenwouden, Europese steden, en de wereld onderwater. Van fundamentele inzichten naar toepassingen en de kennis over de invloeden van lawaai op mens en dier.

> Aanmelden

Over Hans Slabbekoorn

Hans Slabbekoorn studeerde biologie aan de universiteit van Utrecht (1986-1993), waar hij zich verdiepte in de Primatologie en de Plantenecologie, met veldwerk respectievelijk in Indonesië en Frankrijk. Zijn promotieonderzoek deed hij aan de universiteit van Leiden (1994-1998) aan functie en evolutie van akoestische signalen met onderzoek aan communicatie bij vogels. Vervolgens werkte hij als post-doctoraal onderzoeker in San Francisco State University , California (1998-2001), met veldwerk in Kameroen aan de rol van sexuele signalen in soortvorming en de rol van ecologie bij het verklaren van de tropische biodiversiteit. Daarna keerde hij terug naar Leiden, eerst voor een tweede post-doc onderzoek (2001), om vervolgens aangesteld te worden als universitair docent (2004), hoofdocent (2012), en hoogleraar (2022) in de Akoestische Ecologie & Gedrag. Zijn onderzoek is in die tijd ontwikkeld richting de negatieve effecten van lawaai op dieren, in de lucht en in het water. Hij heeft korte bezoeken gebracht als gastdocent aan Parijs, Frankrijk (2011), Harbin, China (2015), en Salvador, Brazil (2017).

Kom ook!

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden organiseert al ruim 150 jaar hoogstaande wetenschappelijke lezingen met gerenommeerde wetenschappers verbonden aan de Universiteit Leiden. Alumni, (oud-)medewerkers en alle andere geïnteresseerden in de natuurwetenschappen zijn van harte welkom.

Aanmelden voor de lezing