Congres/symposium

Exhibitions Examined: the value and challenges of visitor research in science museums

• Anne Land-Zandstra
  • Stephan Schwan
  • Inga Specht
  • Lizzy Bakker (NEMO)
  • Rooske Franse (NEMO)
  • Maartje Raijmakers (NEMO)
woensdag 10 mei 2023
Naturalis Biodiversity Center

Zaal
Auditorium

Let op: de voertaal van deze bijeenkomst is Engels  (naar Engelse versie)

> Direct aanmelden

Wetenschapsmusea en science centers zijn continu hun rol in de maatschappij aan het herdefiniëren. Zeker in deze tijd van grote maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatverandering en biodiversiteitsverlies, zoeken we naar effectieve manieren om tentoonstellingen en activiteiten te ontwikkelen die bezoekers raken en in beweging zetten. Maar hoe doen we dat en wat weten we van de impact van een bezoek aan onze instellingen? Wat werkt?

Op welke manieren brengen onze tentoonstellingen en activiteiten een verandering teweeg in de kennis, houding en gedrag van bezoekers? Op welke manier kunnen we onze collecties, publieksbegeleiders en programma’s het beste inzetten voor het doel dat we voor ogen hebben? Bezoekersonderzoek in musea over heel de wereld, geeft hierover waardevolle inzichten. Welke onderzoeken worden er al gedaan? Hoe kunnen we deze kennis nog beter vinden en belangrijke inzichten implementeren? En op welke vlakken is het van belang om nog meer kennis en inzichten vergaren?

De VSC, de onderzoeksgroep Science Communication & Society van de Universiteit Leiden, scicom.nl en Naturalis Biodiversity Center organiseren een bijeenkomst op 10 mei 2023, van 14-17 uur in Naturalis om op deze vragen in te gaan. We zijn verheugd op deze dag twee Duitse wetenschappers in ons midden te verwelkomen: Prof. dr Stephan Schwan en Dr. Inga Specht uit Duitsland. Bij onze oosterburen gaat er in vergelijking met Nederland al veel meer tijd, geld en energie naar bezoekersonderzoek in musea.

Stephan en Inga vertellen over de waarde en inzichten uit het bezoekersonderzoek in Duitsland en de rest van de wereld. Daarbij zoomen ze ook in op de praktijk in een middelgroot natuurhistorisch museum met kleine afdeling bezoekeronderzoek. Daarnaast zoomen we in op ervaringen van Nederlandse tentoonstellingsmakers. Collega’s Rooske Franse, Lizzy Bakker en Maartje Raijmakers van NEMO Science Museum vertellen hoe zij onderzoek inzetten om een tentoonstelling over veroudering aan te laten sluiten op de interesse van een breed en divers volwassen publiek. Ten slotte bespreken we met elkaar op welke manier we samenwerking op dit gebied in Nederland in de toekomst nog beter kunnen vormgeven en inrichten. We sluiten af met een borrel om informeel na te praten.

Deze bijeenkomst wordt georganiseerd en gesponsord door:

• Universiteit Leiden (onderzoeksgroep Science Communication & Society)
  • VSC (vereniging van wetenschapsmusea en science centers)
  • SciCom NL
  • Naturalis Biodiversity Center
  • NeFCA (Netherlands Flanders Communication Association)