Gastcollege over suïcide en suïcidepreventie

• Saskia Mérelle
donderdag 28 september 2023
Schouwburgstraat
Schouwburgstraat 2
2511 VA Den Haag
Zaal

Heb je zelf hulp nodig?

Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand? Praten over zelfdoding helpt en kan anoniem via de chat op www.113.nl of telefonisch 0800-0113. De gesprekken met 113 zijn anoniem en vertrouwelijk. Ben je in levensgevaar? Bel meteen 112.

About the lecture

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is zelfdoding een van de meest voorkomende doodsoorzaken wereldwijd. Zelfdoding eist meer levens dan malaria, borstkanker, oorlog en moord. Bovendien is het aantal zelfmoorden onder jongeren de afgelopen tien jaar in verschillende landen aanzienlijk gestegen. Het is nu tijd om te handelen en we moeten zelfmoordpreventie serieuzer nemen. Dit gastcollege geeft een overzicht van belangrijke feiten & cijfers en zoomt in op bruikbare oplossingen, met name van de 113 Hulplijn. In Nederland biedt de hulplijn van 113 Zelfmoordpreventie 24 uur per dag anonieme ondersteuning via telefoon en chat, maar ook online therapie en coaching.

Saskia Mérelle (epidemioloog) van 113 Zelfmoordpreventie zal inzichten delen over hoe zelfdoding kan worden voorkomen.

Aanmelden

Het gastcollege is voor zowel studenten als medewerkers toegankelijk. De voertaal is Engels. Je kunt het gastcollege ook volgen via een livestream.

Meld je hier aan

Saskia Mérelle

Saskia Mérelle is bewegingswetenschapper, epidemioloog en senior onderzoeker van de onderzoekslijnen ‘113 hulpverlening’ en ‘suïcides onder jongeren’. Ze heeft vijftien jaar ervaring als epidemioloog op het gebied van Volksgezondheid en Zelfmoordpreventie. Haar voornaamste interesse is het voorkomen van suïcides onder jongeren. Daarnaast is ze projectleider van de landelijke implementatie van psychosociale autopsiestudies.