Debat

donderdag 18 april 2024
Deuren openen om 16:00, panel start om 16:15
KOG Room A144, Steenschuur 25, Leiden

Op 18 april vindt de tweejaarlijkse consent paneldiscussie plaats. Kom langs, doe mee aan het gesprek en stel elke vraag die je maar kunt hebben.

Discussieonderwerpen

Wat is consent en waarom is het zo belangrijk? Wat is seksueel geweld? Kunnen mannen ook slachtoffer zijn van grensoverschrijdend gedrag? Waarom is er een intersectionele aanpak nodig? Het consentpanel zal over deze punten en meer in gesprek gaan, en ook vragen beantwoorden die door het publiek worden gesteld.

Panelleden

Het panel bestaat uit experts van de volgende organisaties:

• Feminists Against Ableism: een intersectioneel collectief dat strijdt tegen ableism: het uitsluiten en discrimineren van mensen met een functiebeperking.
  • MenAsWell: een organisatie die zich uitspreekt tegen seksueel geweld tegen mannen, transgender mensen en non-binaire mensen in Nederland.
  • Stichting Gelijkspel: een organisatie die workshops voor studentenorganisaties- en verenigingen organiseert rondom gepaste (seksuele) omgangsvormen.
  • Queer Leiden University: een door queer geleid collectief dat staat voor dekoloniaal en intersectioneel die LHBTQIA+ mensen in Nederland wil verbinden en steunen.
  • Universiteit Leiden: werkend aan het zichtbaar maken van het onderwerp consent binnen de universiteit door middel van de Campagne Seksueel ongewest gedrag.

Wanneer, waar en hoe

• Datum: Donderdag 18 april
  • Tijd: Deuren open om 16:00, panel begint om 16:15
  • Locatie: KOG Room A144, Steenschuur 25, Leiden
  • Voertaal: Engels

Aanmelding verplicht

Meld je nu aan

Een veilige omgeving bij de Universiteit Leiden

De Universiteit Leiden streeft naar het bieden van een veilige omgeving voor studenten, waar consent de norm is en preventieve maatregelen worden genomen tegen onacceptabel gedrag. Eén van de doelen van het consentpanel is om mensen aan het praten te krijgen over deze moeilijke problemen. De jaarlijkse paneldiscussie over consent is onderdeel van een actieplan tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag, gestart door de Universiteit Leiden na het tekenen van Amnesty International's 'Let's Talk about YES' manifest.

Toegankelijkheid

• Het panel vindt plaats in KOG Room A144, Steenschuur 25, Leiden. Lees hier meer toegankelijkheidsinformatie over het gebouw.
  • Er is een livestream beschikbaar.
  • Het dichtstbijzijnde rolstoeltoegankelijke toilet is vlakbij de ingang van het Kamerlingh Onnes gebouw te vinden.
  • Er zijn kussentjes beschikbaar.

Online meedoen