Leidse Papyrologielezing 2024

Rapenburg 28
2311 EW Leiden
Zaal
Tempelzaal (of thuis via livestream)
RMO
Gert Baetens

De Leidse Papyrologielezing wordt dit jaar gehouden door Gert Baetens, Grieks en Demotisch papyroloog verbonden aan de onderzoeksgroep Oude Geschiedenis aan de KU Leuven. Hij werkt momenteel op het interdisciplinaire AGROS-project, dat landbouw en voeding in Grieks-Romeins Egypte onderzoekt.

Wat de pot schaft: pap in Grieks-Romeins Egypte

Want wat schafte die pot precies? Zoals in veel andere regio's in het antieke Middellandse Zeegebied leefde de bevolking van Grieks-Romeinse Egypte voor een groot deel van graan, in eerste instantie in de vorm van brood. Deze lezing gaat over het kleine broertje van brood: graanpap. Dit gerecht verschijnt regelmatig in de Griekse papyri, maar ook – en dat is vaak over het hoofd gezien – in de Egyptische bronnen, die ons van alles leren over de bereiding en consumptie van deze lekkernij. Deze kleine voedselhistorie neemt ons mee langs verschillende plaatsen in Grieks-Romeins Egypte, met omwegen langs de Koptische monniken, Deir el-Medina, helemaal tot in het Oude Rijk.

Leidse Papyrologie+ groep

Ieder voorjaar organiseert de Leidse Papyrologie+ groep een Nederlandstalige publiekslezing over een papyrologisch onderwerp in samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden. De Papyrologie+ groep is een samenwerkingsverband van papyrologie-wetenschappers die zijn verbonden aan de Universiteit Leiden. Na afloop van de lezing in het museum krijgt u een drankje aangeboden namens de organisatie.

Aanmelden om de lezing bij te wonen in het museum of thuis via livestream kan via de website van het RMO.