Lezing

2511 DP Den Haag
Zaal
Spaanse Trappen

In Nederland regent het van liquidaties, neemt femicide toe en worden daders steeds jonger, harder en verwarder, aldus de media. Maar kloppen die verhalen wel? Hoogleraar Veiligheid en Interventies Marieke Liem en misdaadjournalist Gerlof Leistra laten in hun boek ‘Mythen over Moord. Dertig jaar fataal geweld in Nederland’ (Uitgeverij Balans) zien dat veel van die verhalen mythes zijn en de nodige nuance vereisen. Op 16 mei tussen 16:00 - 17:00 uur wordt hun boek gelanceerd op de Spaanse Trappen.

Sprekers

Marieke Liem is hoogleraar Veiligheid en Interventies aan de Universiteit Leiden en doet (inter)nationaal onderzoek naar fataal geweld.

Gerlof Leistra is misdaadverslaggever voor EW. Hij publiceerde verschillende boeken over georganiseerde misdaad, moord en doodslag, waaronder 'De drugsmaffia dicteert. De moord op Derk Wiersum en de ondermijning van onze rechtstaat' (2020).

Ontvanger eerste boekexemplaar

Chiu Man is plaatsvervangend politiechef van de politie-eenheid Den Haag en als Hoofd Operatien oa verantwoordelijk voor het taakveld Opsporing, Intell en Ondermijning. In de 33 jaar dat hij werkt bij de politie heeft hij onder andere gewerkt als Hoofd Bureau Zware Criminaliteit waar hij leiding gaf aan onderzoeken naar oa moord, gijzeling, ontvoering en terreur. Ook werkte hij als landelijk programmadirecteur Vreemdelingen- en migratiecriminaliteit.

• 15:30 Inloop
  • 16:00 Presentatie 'Mythen over Moord' door Marieke Liem en Gerlof Leistra
  • 16.30 Overhandiging eerste boekexemplaar aan Chiu Man
  • 16.35  Vragenronde