Alumni-activiteit | Lezing

Goedgelovig geluk: over de verbeelding van geluk in Esther Gerritsens 'Tussen een persoon' en 'Gebied 19'

donderdag 16 mei 2024
Serie
Letter en Geest: Neerlandistiek in Leiden
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal

Livestream

De livestream voor dit evenement is beschikbaar op 16 mei vanaf 20u via onderstaande button.

Naar de livestream

Op donderdag 16 mei houdt dr. Esther Op de Beek de derde Letter en Geest-lezing van dit voorjaar met als titel 'Goedgelovig geluk: over de verbeelding van geluk in Esther Gerritsens Tussen een persoon (2002) en Gebied 19 (2023).
Aanmelden om de lezing bij te wonen kan via onderstaande button.

Over de lezing

Opvattingen over geluk en welzijn krijgen vorm in verhalen: verhalen die in de samenleving en media circuleren als scripts voor een succesvol of waardevol leven, verhalen die we anderen en onszelf vertellen, en verhalen in films, series en romans. In deze lezing draait het om de vraag wat literatuur kan betekenen in het denken over geluk, of in de omgang met de moderne ‘geluksplicht’, zoals de filosoof Pascal Bruckner die omschreef: het moderne, Westerse idee dat we falen als we ongelukkig zijn en het onze individuele verantwoordelijkheid is daar wat aan te doen. Dragen de hoge stapels zelfhulpboeken niet juist bij aan die plicht?

Wat literatuur daar tegenoverstelt onderzoeken we aan de hand van twee romans van roman- en toneelschrijfster Esther Gerritsen, haar debuutroman Tussen Een Persoon uit 2002 en haar recentste roman Gebied 19 uit 2023. In Tussen Een Persoon verlangt een neurotische, jonge vrouw naar ‘bejaard geluk’, naar een situatie waarin ze tevreden zou kunnen terugblikken. Het waren verhalen, meent ze, die haar vertrouwen in een goede afloop gefnuikt hebben. In de toekomstroman Gebied 19 wordt een toekomstscenario verkend: de helft van de wereldbevolking heeft de aarde verruild voor planeet TOI-700 d, waar iedereen gelukkig en tevreden is. Of worden ze gelukkig gemaakt? Door wie? Wie gelooft wat en waarom?

Over de spreker

Dr. Esther Op de Beek is universitair docent Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Leiden.
Ze doceert, publiceert en geeft lezingen over Nederlandse (reis)literatuur, en de representatie van geluk in de moderne literatuur. Op de Beek kijkt daarbij niet alleen naar de boeken maar ook naar de ervaring van lezers en hoe zij zich hier op sociale media over uitlaten. Ook is Op de Beek redacteur van het tijdschrift Nederlandse letterkunde (Journal for Dutch Literary Studies).