Universiteit Leiden

nl en
Studentenwebsite Kunstgeschiedenis (BA)

Loopbaan en solliciteren

Panelsessies en Meet & Greet met alumni Pedagogische wetenschappen!

Maak kennis met alumni van jouw opleiding en kom meer te weten over de mogelijkheden met een klinische richting en een niet-klinische richting op de arbeidsmarkt!

Docent
Sophie Blok  (Studiekeuze-/loopbaanadviseur)
Werkvorm
Workshop

Panelsessies en Meet & Greet met alumni Pedagogische wetenschappen

De Career Service FSW organiseert samen met de opleiding Pedagogische wetenschappen en studievereniging Emile dit career event.

Voor wie?
Voor bachelor en master studenten en pas-afgestudeerden (jonge alumni) van de opleiding Pedagogische wetenschappen/Education and Child studies.

Geef je op via het aanmeldformulier!

Programma Panelsessies en Meet & Greet met alumni - 27 november 2025


 Tijd
 
 Activiteit
 
 Zaal
 14.45 - 15.00 uur            

 Inloop

 1B01                      
 15.00 - 15.45 uur

 Panelsessies Niet-klinische studieachtergrond      

 1B01
 15.45 - 16.30 uur

 Meet & Greet met alumni  

 1A11 / 1A12/1A07/1A09
 16.15 - 16.30 uur

 Inloop

 1B01
 16.30 - 17.15 uur

 Panelsessies Klinische studieachtergrond

 1B01
 17.15 - 18.00 uur

 Meet & Greet met alumni

 1A11 / 1A12/1A07/1A09

Panelsessies

Beide panelsessies zijn ingedeeld op studieachtergrond van de sprekers; er is onderscheid gemaakt in een klinische studieachtergrond of niet-klinische studieachtergrond. Hierdoor wordt vervolgens de verscheidenheid van loopbaanpaden zichtbaar, bijvoorbeeld een klinische master kan ook leiden tot een (loop)baan in een niet-klinisch werkveld. Beide panels zijn dus interessant om bij te wonen.

Werken met een niet-klinische studieachtergrond


Panelsessie 
Drie professionals met een studieachtergrond pedagogische wetenschappen gaan in gesprek over het betreden van de arbeidsmarkt vanuit een niet-klinische studierichting
Zij zullen vragen beantwoorden vanuit het publiek om een duidelijk beeld te geven van de mogelijkheden, zoals:

  • In welke werkvelden zijn zij terecht gekomen? Waarom hebben wij hiervoor gekozen?
  • Welke functie hebben zij? Hoe sluit hun studierichting hierop aan?
  • Hoe hebben zij de keuze voor klinisch vs. niet-klinisch ervaren? En hoe kijken ze er nu op terug?
  • Welke vaardigheden zijn belangrijk om succesvol te zijn in deze baan? En hoe kun je deze als student al ontwikkelen?
  • Wat kun je nog leren in deze baan?
  • Welke kant kun je nog verder op groeien (carrière perspectieven)
  • Etc.

Meet & Greet met alumni
Na afloop van het panelgesprek gaan studenten in kleine groepjes verder in gesprek met één van de professionals.  

Werken met een klinische studieachtergrond


Panelsessie
Drie professionals met een studieachtergrond pedagogische wetenschappen gaan in gesprek over het betreden van de arbeidsmarkt vanuit een klinische studierichting. Zij zullen vragen beantwoorden vanuit het publiek om een duidelijk beeld te geven van de mogelijkheden, zoals:

  • Uit welke verschillende specialismen bestaat het klinische werkveld?  Waarom hebben zij hiervoor gekozen?
  • Kun je op een later moment nog ‘veranderen’ van specialisme? (bijvoorbeeld door bijscholing) Hoe pak je dit aan?
  • In hoeverre heeft de doelgroep waarmee je werkt invloed op het werk wat je doet?
  • Welke vaardigheden zijn belangrijk om succesvol te zijn in het klinische werkveld? En hoe kun je deze als student al ontwikkelen?

Meet & Greet met alumni
Na afloop van het panelgesprek gaan studenten in kleine groepjes verder in gesprek met één van de professionals.   

Alumnipanel - Niet-klinische studieachtergrond

Quincy Breidel - Specialist Digitaal Leren bij Stedin Academie
  • Master: Digital Media in Human Development
  • Bachelor: Pedagogische Wetenschappen
  • LinkedIn: Quincy Breidel

In 2011 begon ik aan de bachelor Internationale Betrekkingen en Organisaties (politicologie). Al snel merkte ik dat deze studie niet goed bij mij paste. Ik was zoekende: wat wilde ik nu écht doen? Tegelijkertijd had ik een bijbaan als studiebegeleider bij de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam. De jonge spelers trainden twee keer per dag en misten daardoor regelmatig school. In mijn rol hielp ik hen met huiswerk en gaf extra uitleg. Wat begon als een bijbaan, groeide uit tot een passie: acht jaar lang heb ik met plezier deze jongens begeleid en zag ik sommigen uitgroeien tot profvoetballers en zelfs internationals. Die ervaring liet mij zien hoe belangrijk goed onderwijs en begeleiding zijn en inspireerde mij om voor Pedagogische Wetenschappen te kiezen.

In 2012 startte ik met de bachelor Pedagogische Wetenschappen, die ik in 2016 afrondde. Tijdens deze studie ontwikkelde ik een sterke interesse in de invloed van digitale technologie op de ontwikkeling van kinderen. Dat leidde tot mijn keuze voor de master Digital Media in Human Development (2016–2018). Mijn masterscriptie onderzocht de impact van social media op het zelfvertrouwen van jonge moeders. Hoewel de resultaten niet significant waren, leerde ik veel over onderzoek en interventies. Tijdens mijn master werkte ik bovendien als student-assistent voor het vak Juridische en ethische aspecten, waar ik oefenmateriaal voor tentamens ontwikkelde.

Na mijn afstuderen wist ik nog niet precies welke kant ik op wilde. Ik koos voor het tweejarige LDE-traineeship (2018–2020) bij de universiteiten Leiden, Delft en Erasmus. Daar ontwikkelde ik blended trainingen voor promovendi en hielp ik bij het opzetten van een Learning & Innovation-team. In die rol adviseerde ik hoogleraren over blended onderwijs en geschikte leermiddelen. Na het traineeship bleef ik bij de Erasmus Universiteit, waar ik tot 2024 werkte aan blended leertrajecten, AI-beleid in het onderwijs en toetsinnovatie. Ook ontwikkelde ik talloze kennisclips.

Sinds juli 2024 werk ik bij Stedin als Specialist Digitaal Leren. Hier formuleer ik een visie op digitaal leren, schrijf beleid voor e-learning en VR en onderzoek hoe AI ingezet kan worden om onderwijsmateriaal te ontwikkelen en het leerproces te ondersteunen. De keuze voor Stedin was logisch: bijdragen aan de energietransitie én innovatieve leeractiviteiten ontwikkelen om monteurs op te leiden.

Wat mij drijft? Zoveel mogelijk mensen laten leren door goed doordacht onderwijs te ontwerpen. Onderwijs is voor mij dé sleutel tot ontwikkeling en gelijke kansen. Ik heb niet nominaal gestudeerd, maar uiteindelijk ben ik goed op mijn plek gekomen met een leuke baan in een toffe organisatie.

Lisann Brincker- Onderwijsontwikkelaar en adviseur

 

  • Master: Educational Science
  • Bachelor: Neuroscience & Psychology (University College Utrecht)
  • LinkedIn: Lisann Brincker

Tijdens haar BSc in Utrecht heeft Lisann een aantal vakken over ontwikkelings- en onderwijspsychologie gevolgd. Ook heeft ze een tijdje als student-assistent meegewerkt aan factsheets en booklets voor studenten en docenten over peer-feedback en interdisciplinair onderwijs. Dit vond zij zo interessant dat ze zich tijdens haar MSc meer op onderwijskunde wilde focussen.

Toen Lisann even later aan de MSc Educational Science begon, sprak zij nog geen Nederlands. Dit maakte het vinden van een stage in een school een beetje lastig. Via de stage coördinator kwam zij in contact met een projectteam bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen (FWN) die op zoek waren naar een junior onderwijsontwikkelaar voor een digitale vaardigheden leeromgeving. Omdat de content juist in het Engels geschreven moest worden was het een perfecte match!

Na haar stage mocht Lisann voor het project blijven werken en heeft ze uiteindelijk een vast contract aangeboden gekregen. Na een paar jaar vooral de focus gelegd te hebben op het ontwikkelen van digitale modules voor het Science Skills Platform, werkt zij nu ruim twee jaar als onderwijsontwikkelaar en adviseur bij de FWN teacher support desk SEEDS. Samen met andere onderwijskundigen en technische experts zet ze zich in om het onderwijs van 13 BSc en 9 MSc opleidingen continu te verbeteren. Een mooie stap om in een grote organisatie echt impact te maken!

Nu ondersteunt ze docenten en opleidingen bij het (her)ontwerpen van vakken en curricula en geeft regelmatig didactische workshops aan onderwijsprofessionals. Ze draagt daarnaast bij aan het strategische onderwijsbeleid op de onderwerpen vaardigheden en arbeidsmarktvoorbereiding. Ze is nog steeds een van de hoofd-ontwikkelaars van het Science Skills Platform en inmiddels spreekt ze ook vloeiend Nederlands.

Graag vertelt Lisann jullie meer over de stap van een MSc waar de focus voornamelijk op kinderen ligt naar een werkplek waarbij je vooral met jongvolwassenen en professionals te maken hebt!

Véronique Diepmaat - Projectsucces Consultant bij Blue Bricks
  • Master: Digital Media in Human Development
  • Bachelor: Pedagogische wetenschappen (UU)
  • LinkedIn: Véronique Diepmaat

Al op de middelbare school wist ik dat ik de wereld een stukje beter wilde maken voor de generaties na mij. Vanuit die overtuiging startte ik dan ook met de bachelor Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht met de track Youth, Education and Society, waarmee ik me specialiseerde in de beleid- en onderzoekskant van het pedagogisch werkveld. Met keuzevakken in de bestuurs- en organisatiewetenschappen rondde ik uiteindelijk mijn bachelor af. Na deze theoretische vier jaren koos ik ervoor om eerst werkervaring op te doen en daarna aan de master te starten. Gouden zet, want een halfjaar later kwam corona om de hoek kijken. Ik heb uiteindelijk 4,5 jaar als Trainer-Consultant gewerkt en gaf in die jaren trainingen aan allerlei profit en non-profit bedrijven op het gebied van neurowetenschappen, psychologie en arbeidskunde met als doel: Professionals helpen hun gedragspatronen te doorbreken en zo optimaal met elkaar samen te werken. 

Na een aantal jaar fulltime gewerkt te hebben, heb ik in 2022 gekozen om 24 uur te gaan werken en in Leiden de master Education & Child Studies: Digital Media in Human Development te volgen. Een studie waarmee ik mezelf zou opleiden als beleidsmedewerker op het snijvlak van technologie, onderwijs en kinderen/jeugd. De master was fantastisch en gaf ontzettend veel inspiratie. Wel merkte ik dat ik eigenlijk meer praktisch bezig wilde zijn met bedrijven, instanties of de overheid. Toch weer een beetje de consultancy dus... Na het afstuderen solliciteerde ik eerst op beleidsfuncties, maar ik kwam er in de sollicitatiegesprekken achter dat die functie mij helemaal niet lag. Na een halfjaar zoeken en gesprekken voeren, ben ik in augustus 2024 gestart bij Blue Bricks, een IT-consultancy waar verandering mogelijk maken centraal staat in alle opdrachten die we doen. Op dit moment haakt mijn opdracht niet aan het pedagogisch werkveld, maar dat kan in de toekomst zeker nog komen. In ieder geval ben ik bezig met de ambitie die ik op de middelbare school al vormde! 

Graag vertel ik jullie meer over hoe waardevol het kan zijn om werkervaring op te doen voordat je verder gaat met je master, de afwegingen die ik gemaakt heb toen ik weer ging studeren en hoe dat te combineren was met mijn werk, hoe je soms door maar gewoon overal te solliciteren uiteindelijk toch op je plek komt en tegen welke barrières ik soms aanliep in dat proces. En natuurlijk over de wondere wereld van de consultancy 😉

Janneke Sillen - Analist bij de Inspectie van het Onderwijs
  • Master: Educational Science
  • Premaster: Pedagogische Wetenschappen
  • LinkedIn: Janneke Sillen


 

 

Rahma-Sbita - Gezinspedagoog
  • Master: Parenting and Child development
  • Bachelor: Pedagogische wetenschappen
  • LinkedIn: Rahma Sbita

 

 

 

Alumnipanel: Klinische studieachtergrond

Ilse Gerritsma - Jeugdbeschermer bij Jeugdbescherming West
  • Master: Education Child and Family Science
  • Bachelor: Pedagogische Wetenschappen
  • LinkedIn: Ilse Gerritsma

Ik heb de master Child and Family Science gevolgd aan de Universiteit Leiden. Tijdens mijn studie heb ik ook gewerkt bij Prodeba als ambulant begeleider. Na mijn studie wist ik niet goed voor welke functies kon solliciteren en veelal kreeg ik terug dat ik niet genoeg werkervaring had. Ik ben uiteindelijk via een recruiter terechtgekomen bij Jeugdbescherming west. Daar ben ik gestart als ondersteunend jeugdbeschermer en werk daar nu als jeugdbeschermer. 

Merve Alkilic - Orthopedagoog en adviseur bij Gemeente Rotterdam
  • Master: Forensische Gezinspedagogiek
  • Bachelor: Pedagogische Wetenschappen
  • LinkdIn: Merve Alkilic

Omdat ik graag meer wilde leren over de ontwikkeling van kinderen en hun opvoedomgeving, ben ik begonnen aan de bachelor Pedagogische Wetenschappen. Tijdens mijn studie merkte ik dat ik vooral de interactie tussen ouder en kind en de (on)gunstige ontwikkelmogelijkheden binnen opvoedingscontexten erg interessant vond. Dat heeft ertoe geleid dat ik de Master Forensische Gezinspedagogiek ben gaan doen.
Tijdens mijn master liep ik stage bij Preventief Interventie Team Amsterdam. Daar kwam ik in aanraking met kinderen uit kwetsbare gezinnen. Ik vond het erg waardevol om iets te kunnen betekenen voor deze kinderen. Tijdens mijn stage leerde ik hoe belangrijk vroegsignalering is. Dat is kennis die ik dagelijks gebruik in mijn werk bij de gemeente. Na mijn afstuderen ben ik bij de Gemeente Rotterdam gestart als adviseur en orthopedagoog voor Team Sociaal Medische Indicatie. Wij adviseren het college van B&W over het al dan niet toekennen van een indicatie voor kinderopvang aan kinderen van ouders met lichamelijke, psychische en/of sociale problemen.

Ik hoop tijdens het panel te kunnen laten zien dat er binnen de pedagogiek veel verschillende richtingen mogelijk zijn, en dat elke stap in je studie iets waardevols brengt.

Dayenne Vogelaar - Gedragswetenschapper bij Jeugdbescherming West en Voorzitter gedragswetenschappers
  • Master: Orthopedagogiek
  • Bachelor: Pedagogische Wetenschappen
  • LinkedIn: Dayenne Vogelaar

Na mijn stage binnen het speciaal onderwijs ben ik in dienst gegaan bij twee scholen voor kinderen met gedragsproblemen, cluster 4 onderwijs. Al snel merkte ik dat ik meer wilde betekenen voor de gezinnen welke ik zijdelings langs zag komen op de scholen waar ik werkte. Dit maakte dat ik aan de slag ben gegaan als gezinsmanager (jeugdbeschermer) bij Jeugdbescherming regio Amsterdam. Hier heb ik veel ervaring mogen opdoen met het werken met gezinnen met complexe problematiek, maar heb ik ook veel geleerd over mezelf als persoon en als professional. Na 5 jaar met de gezinnen werken, miste ik de uitdaging wat betreft theoretische kennis, wat maakte dat ik aan de slag ging voor een zwangerschapsvervanging  bij de William Schrikker Stichting in Rotterdam als gedragswetenschapper. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij Jeugdbescherming west als gedragswetenschapper en sinds kort ook als voorzitter gedragswetenschappers. 

Esther Snatersen - Psycholoog Kind & Jeugd bij Impegno
  • Master: Forensische Gezinspedagogiek
  • Bachelor: Pedagogische Wetenschappen
  • LinkedIn: Esther Snatersen

Ik ben altijd een enorme twijfelaar geweest, maar wat betreft mijn studie loopbaan heb ik altijd sterk gevoeld dat ik me graag wil inzetten voor het zorgen voor een stabiele basis, met name voor de meest kwetsbare kinderen.

 Voor mijn masterstage kwam ik dan ook terecht bij het project ‘Moeders van Rotterdam’. Dit was een project waarbij kwetsbare (aanstaande) moeders werden ondersteund, met als doel een gezonde en kansrijke start voor moeder en kind. Na mijn afstuderen ben ik aan de slag gegaan bij Basic Trust, een specialistische GGZ praktijk met expertise trauma en hechting. Hier werkte ik middels video-interactieve begeleiding aan herstel of versteviging van een veilige gehechtheidsrelatie tussen ouder en kind. Ondanks dat ik mij helemaal in mijn element voelde wat betreft de inhoud van het werk, had ik er moeite mee om mijn weg te vinden in het targetsysteem in de klinische praktijk. Om de werkdruk voor mezelf te verlagen en daarnaast een beter beeld te krijgen van de dagelijkse uitdagingen waar de ouders die ik begeleidde mee te maken hadden, besloot ik één dag minder te gaan werken bij Basic Trust en in de plaats daarvan één dag als invalkracht te gaan werken als pedagogisch medewerker op de kinderopvang. Omdat ik direct heel specialistisch ben gaan werken, merkte ik op een gegeven moment dat ik voor mijn professionele ontwikkeling ook graag mijn kennis wilde verbreden.

Sinds een jaar werk ik nu bij impegno, zowel binnen de basis GGZ als de specialistische GGZ, met nagenoeg alle voorkomende problematieken, in samenwerking met verschillende disciplines. Hier ben ik nu ook bezig met het behalen van mijn diagnostiekaantekening en ben ik onlangs gestart met de CGT basiscursus. Naast alle nieuwe kennis die ik op doe, blijf ik ook actief casussen oppakken waarbij er sprake is van hechtingsproblematiek, omdat dat het stukje affiniteit en ervaring is waarmee ik graag een bijdrage wil leveren aan het multidisciplinaire team.

Als ik terugkijk op mijn studie loopbaan tot nu toe, heb ik geleerd dat het voor mij het belangrijkst is geweest om gaandeweg steeds beter te ontdekken wat mijn kwaliteiten en mijn drijfveren zijn in het vak, om daarvoor te kunnen gaan staan en van daaruit de keuzes te maken die mij helpen mijn doelen te bereiken.

Simone Al-van Meenen - Gedragswetenschapper bij Pleysier College
  • Master: Education and Child studies; Clinical Child and Adolescent Studies
  • Bachelor: Pedagogische Wetenschappen, Orthopedagogiek
  • LinkedIn: Simone AI-van Meenen

Mijn loopbaan begon in het onderwijs. Na vijf jaar VWO heb ik bewust de stap naar de havo gemaakt, omdat ik wist; ik ga de PABO doen. Ik wilde graag voor de klas staan en met kinderen werken. Na mijn opleiding heb ik zo’n tien jaar lesgegeven op een basisschool in een achterstandswijk in Den Haag. Dat heb ik altijd met veel plezier gedaan, maar al tijdens de PABO merkte ik dat ik meer verdieping zocht.

Daarom ben ik naast mijn werk Pedagogische Wetenschappen gaan studeren in Leiden, met de master Orthopedagogiek. Mijn stage liep ik binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie (destijds de RIAGG), waar ik zowel mijn eerste GGZ-ervaring opdeed als een werkervaringsplek aangeboden kreeg. Hoewel ik het destijds jammer vond dat de organisatie mij om geen werkplek kon aanbieden, realiseer ik me achteraf dat de GGZ voor mij niet de plek was geweest — en dat mijn loopbaan daardoor een richting opging die beter bij mij paste.

Ik kwam terecht bij het samenwerkingsverband voor primair onderwijs in Rotterdam, waar ik in vijftien jaar als gedragswetenschapper heb gewerkt. Daar hield ik me bezig met handelingsgerichte diagnostiek, het begeleiden van leerkrachten, het ondersteunen van scholen bij complexe hulpvragen en het aanvragen van toelaatbaarheidsverklaringen voor het speciaal onderwijs. Daarnaast vervulde ik beleidstaken, dacht ik mee over nieuwe projecten en werkte ik wijkgericht om een dekkend netwerk voor passend onderwijs te versterken. Dit brede werkveld paste goed bij mijn interesse in het koppelen van praktijk, systeem en beleid.

Na vijftien jaar was ik toe aan een nieuwe stap. Inmiddels werk ik dichter bij huis, als gedragswetenschapper in het voortgezet speciaal onderwijs op een school die nauw samenwerkt met de kinder- en jeugdpsychiatrie (Youz, voorheen Jutters). In deze functie komt alles voor mij samen: mijn achtergrond als leerkracht, mijn ervaring binnen het primair onderwijs en mijn kennis vanuit de orthopedagogiek en de jeugdpsychiatrie. Voor iedere leerling werk ik intensief samen met de regiebehandelaar, waardoor onderwijs en zorg echt hand in hand gaan - iets wat ik ontzettend waardevol vind.

Graag vertel ik tijdens de meet-and-greet meer over de keuzes die ik onderweg heb gemaakt, de momenten van twijfel, en hoe ik mijn plek heb gevonden op het snijvlak van onderwijs, zorg en orthopedagogiek.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.