Stage, onderzoek, veldwerk, summer schools en meer

Je kunt op veel verschillende manieren je studie verrijken en internationale ervaring opdoen met een verblijf in het buitenland. Ontdek welke mogelijkheden je hebt.

Opleidingsspecifieke opties

Afhankelijk van je opleiding kun je diverse studieactiviteiten in het buitenland doen. Het kan een verplicht of keuze-onderdeel van je studie zijn of een extracurriculaire activiteit.

Een voorbeeld van de mogelijkheden:

• Stage

• Onderzoek en veldwerk

• Excursies

• Summer en winter schools over een specifiek onderwerp

• Verplichte studieactiviteiten in het buitenland

• Coschappen

• Moot courts (pleitwedstrijden)

• Studievereniging reizen

Goedkeuring en registratie

Is jouw activiteit in het buitenland onderdeel van of gerelateerd aan je studie? Met andere woorden, wil je er studiepunten, financiering via de universiteit of erkenning op je diploma voor krijgen? Dan moet je vooraf goedkeuring vragen van je opleiding. Nadat je goedkeuring hebt gekregen, moet je je activiteit registreren in het Study Abroad-portaal van de Universiteit Leiden, zodat de universiteit contact met je kan opnemen in geval van nood.

Bekijk de tab van je faculteit of opleiding

Op de tab van je faculteit of opleiding lees je welke mogelijkheden er voor jou zijn, hoe je hier goedkeuring voor aanvraagt en je activiteit registreert.

Opties voor studenten van alle faculteiten

Naast studiegerelateerde opties zijn er ook verschillende activiteiten in het buitenland voor studenten van alle faculteiten. Waaronder:

Je kunt over de hele wereld summer en winter schools volgen.

Veilige bestemming

Je mag voor studiegerelateerde activiteiten niet naar landen reizen waarvoor een negatief reisadvies geldt. Bekijk de pagina Gezondheid en Veiligheid en de regeling Studeren in het buitenland.