Wimar Bolhuis op RTL Nieuws over de kansen van vermogenswinstbelasting

Wimar Bolhuis, universitair docent verbonden aan het Instituut Bestuurskunde, schrijft in een opiniestuk op RTL Nieuws over het fiscale speelveld dat nu weer even open ligt.

Het fiscale speelveld ligt weer even open omdat de Hoge Raad de fictieve rendementsberekeningen van de Belastingdienst op Box 3-vermogen kielhaalde. Al snel werd er door de partijen PvdA, GroenLinks en SP een voorstel gepresenteerd voor een progressieve en simpele vermogensbelasting. Deze begint op te lopen bij vermogens boven de 100.000 euro.

Kansen zien

Bolhuis stelt voor om de tijdelijke fiscale leegte als kans te zien: ‘We hoeven ons intellectueel niet op te sluiten in de bestaande Box 3-opzet. Er zijn meer immobiele vermogenswinsten waarvan het economisch verstandig is om er meer belasting over te heffen.’

Om productie en arbeid te stimuleren is de oplossing dan een fiscale verschuiving van arbeid naar vermogen. Zo worden de opbrengsten uit arbeid lager belast en de vermogensinkomsten, waar geen productie of arbeid voor is verzet, hoger.

Woningmarkt

De huidige oververhitte woningmarkt, met hoge overwaarde winst voor verkopers, is opmerkelijk en economisch niet optimaal. Bolhuis legt uit hoe de fiscale schuif hier stil ligt: ‘Verkopers van panden ontvangen onbelast tonnen euro's aan overwaarde, waar geen productie of arbeid tegenover staat. En het is geen boekhoudkundige vermogensaanwas 'vast in stenen', maar keiharde gerealiseerde vermogenswinst. Wind fall money. Cash. Een slimme heffing hierop zou daarbij procycliciteit en de oververhitting van de Nederlandse woningmarkt dempen.’

Lees hier het volledige artikel

Wimar Bolhuis is universitair docent, verbonden aan de afdeling Economie. Hij is afgestudeerd als econoom, bestuurskundige en sociaal psycholoog en op 11 oktober 2018 gepromoveerd op het manuscript ‘Van Woord tot Akkoord; Een analyse van de partijkeuzes in CPB-doorrekeningen van verkiezingsprogramma’s en regeerakkoorden, 1986-2017’. Over zijn promotieonderzoek publiceerde hij in 2017 het boek ‘De Rekenmeesters van de Politiek’ bij uitgeverij Van Gennep en in 2018 het boek ‘Elke formatie faalt; Verkiezingsbeloftes die nooit worden waargemaakt’ bij uitgeverij Brooklyn.