Bibi van den Berg over de digitale oorlog tussen Rusland en Oekraïne

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne speelt niet alleen fysiek maar ook digitaal. Van Den Berg, Hoogleraar Cybersecurity Governance aan de FGGA, vertelde erover bij meerdere nieuwsoutlets.

RTL Nieuws

Sinds 2014 voert Rusland cyberaanvallen uit. Er waren grote incidenten met elektriciteitscentrales waardoor honderdduizend mensen zonders stroom zaten. Maar de aanvallen zijn niet slechts op elektriciteitscentrales gericht, zo vertelt Van Den Berg: 'Er zijn ook aanvallen geweest op banken en websites van overheden. De afgelopen tijd zijn er weer veel van dat soort dingen gebeurd.' De Oekraïense overheid roept nu op hackerforums vrijwilligers op die het land kunnen beschermen tegen de cyberaanvallen van Rusland. Het zou Van Den Berg niet verbazen als daar ook Nederlanders bij betrokken zijn, maar ze kan dit niet met zekerheid zeggen.

Lees het hele artikel hier

ESET Security Days

Ook nam Van den Berg deel aan een gesprek met andere experts over de het digitale aspect van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Van den Berg was gevraagd om haar perspectief te delen vanuit de rol van de wetenschap, want iemand die objectief naar de situatie kan kijken is erg belangrijk. Er werd eerst gevraagd naar de rol van cyber in dit conflict. Wat gebeurt er online? Velen zien de beelden van bombardementen in Oekraïne, maar volgens Van den Berg gebeurde er online eigenlijk minder dan ze verwacht had. Ze noemde dat sinds de annexatie van de Krim er online veel activiteit heeft plaatsgevonden in Oekraïne door de Russen, waaronder het uittesten van offensieve middelen.
Van den Berg heeft dus nog geen grootschalige, ernstige activiteiten online gezien en hier kunnen meerdere verklaring voor zijn. Ten eerste noemt ze dat bombaderen is sneller is om grote schade aan te richten. Daarnaast kan een strategische verklaring zijn dat als Rusland daar goede officieren heeft zitten, ze er geen baat bij hebben om alles meteen kapot te maken. Er kan ook een tactische verklaring voor zijn, namelijk dat ze dit later in de oorlog pas van plan zijn. Er zijn volgens Van den Berg dus veel verklaringen mogelijk.

Ook werd benoemd dat dit in zekere mate ook een informatie-oorlog is. Welke informatie krijgen wij en welke informatie krijgen mensen in Oekraïne? Volgens Van den Berg wordt daar ook mee gespeeld, er worden allerlei kanalen uit de lucht gehaald en wat worden de consequencies daarvan? Van den Berg haalde het voorbeeld van facebook aan, die in een statement naar buiten hebben gebracht dat ze facebook niet uitzetten in Rusland, zodat russische burgers nog bij bronnen kunnen. Aan de andere kant geeft Van den Berg ook aan dat facebook ook al jarenlang een grote bron is van desinformatie.

Van den Berg noemde ook dat er nu momentum is om te kijken naar ons defensie beleid, 'we moeten het ijzer smeden als het loeiheet is'. Het wordt nu tijd voor meer middelen en meer menskracht. 'Never waste a good crisis'

Bekijk het hele fragment hier

Atlas

Ook sprak Van den Berg bij Atlas over het cyber aspect van de oorlog tussen Oekraine en Rusland. Ze noemde hier ook dat het nu even rustig lijkt te zijn, maar dat dit meerdere verklaringen kan hebben.

De vraag: 'Wat maakt Oekraïne voor jou als cyberexpert zo een bijzonder land?'werd gesteld. Van den Berg antwoordde dat er vanaf 2014 heel veel aanvallen gepleegd zijn door Russen in Oekraïne. Oekraïne kan dus worden gezien als een digitale proeftuin waar ze allerlei experimenten hebben uitgevoerd met offensieve middelen. Een voorbeeld zijn de aanvallen in zowel de winter van 2015 als 2016 op elektriciteitscentralen, waardoor een paar duizend huishoudens zonder warmte en licht zaten.

Bekijk het hele fragment hier

Prof.dr. Bibi van den Berg (1975) is als Hoogleraar Cybersecurity Governance verbonden aan de Universiteit Leiden. Zij staat aan het hoofd van de onderzoeksgroep Cybersecurity Governance bij het Institute of Security and Global Affairs. Haar onderzoek en onderwijs richten zich op de volgende thema's: (1) cybersecurity governance, (2) governance van veiligheid en (3) het reguleren van menselijk gedrag door het gebruik van technologieën (techno-regulering en nudging). Van den Berg is voorzitter van ACCSS, de Academic Cyber Security Society in Nederland. Daarnaast is zij lid van de Cyber Security Raad, een raad die het kabinet adviseert op het gebied van cybersecurity in Nederland. Van den Berg is ook lid van de ICT Adviesraad van het Centraal Bureau voor de Statistiek en voorzitter van de Adviesraad van ID&D.