Is een baan een realistisch doel na vrijlating?

Wat gaat goed op het gebied van arbeidsmarktre-integratie en wat kan beter? Deze vragen stonden centraal in de podcast Werkverkenners van BNR nieuwsradio. Om deze vragen goed te beantwoorden interviewden zij Anke Ramakers, universitair docent criminologie bij het instituut voor Strafrecht en Criminologie.

Vrij vlot na binnenkomst in detentie is aandacht voor verschillende basisvoorwaarden: woning, inkomen, zorg, identiteitsbewijs, schulden en sociaal netwerk. Werken aan re-integratie tijdens (veelal korte) detenties of een traject opstarten na afloop is moeilijk. Met name een stabiele baan kan ervoor zorgen dat iemand minder snel weer de fout in gaat. Het levert een inkomen op, dagbesteding, structuur en sociale bindingen. Eén jaar na vrijlating heeft echter slechts een op de vijf ex-gedetineerden een (stabiele) baan. Ramakers gaat tijdens de podcast in op onderzoeken die verklaringen geven voor deze lage participatie; mogen, kunnen of willen deze personen niet werken? Voor een groot deel van gedetineerden is werk geen realistisch doel en moeten verwachtingen worden bijgesteld. In de podcast doet Ramakers suggesties op dit vlak gebaseerd op recent onderzoek naar de rol van stigma, de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en uitkeringen.

Meer weten?

Beluister de hele aflevering van de podcast Werkverkenners.

Anke Ramakers doet onderzoek naar de arbeidsre-integratie van ex-gedetineerden. In haar onderzoeken volgt ze grote groepen personen die met justitie in aanraking komen over de tijd. Zodoende is het mogelijk na te gaan wat verandert na straffen of interventies in vergelijking met ervoor.

Foto door Andrea Leon via Unsplash