Kan deelname aan een extreme groep de stap naar geweld voorkomen?

Uit recent onderzoek blijkt dat personen die deel uitmaken van een extremistische groep minder snel aanslagen plegen. Bart Schuurman, universitair hoofddocent bij ISGA, vertelt in NRC Next over dit onderzoek wat hij samen deed met Sarah Carthy, universitair docent bij ISGA.

'Wie deel uitmaakt van een extremistische groep, pleegt minder snel een aanslag', noemt Schuurman. Samen met Carthy onderzocht hij de eigenschappen van 103 aanslagplegers vergeleken met die van 103 extremisten die géén aanslag pleegden. Wat blijkt het geval: de niet-plegers zaten vaak in een extremistische groep, in tegenstelling tot de échte terroristen.

Schuurman vertelt dat het onderzoek laat zien dat er beschermende factoren zijn waardoor een extremist zijn dreigementen minder snel zal waarmaken. Naast het lidmaatschap van een extreme groep bleek ook dat de groep die niet overging tot geweld, vaker verbonden is aan studie, werk, familie of vrienden buiten de extremistische kring. 'Zo’n netwerk kan nog net dat beetje tegenwicht bieden dat nodig is om geen aanslag te plegen', stelt Schuurman.

Lees het hele artikel op de website van de NRC