Waarom lobbybrieven in de komende formatie openbaar gemaakt moeten worden

Belangenbehartiging is essentieel voor goed openbaar bestuur, en met de verkiezingen in het verschiet gaan lobbyisten los om verkiezingsprogramma's te beïnvloeden. Caelesta Braun, hoogleraar Public Governance and Civil Society, praat hierover bij Dr. Kelder en Co op NPO Radio 1.

Het is campagnetijd, dus lobbyisten gaan los om die verkiezingsprogramma's te beinvloeden. Op de vraag of we dit kunnen zien, antwoordt Braun: 'Deels wel, maar deels niet. Het is voor ons als wetenschappers moeilijk om dat naar boven te halen.'

Zeker nu is het moeilijk, omdat de aankomende verkiezingen de meest onzekere verkiezingen zijn die we tot nu toe hebben gehad. De vraag is dus waar je als lobbyist je pijlen op richt. 'Het is wel belangrijk om niet alleen te kijken naar de relatie tussen politici en lobbyisten, maar ook naar het ambtelijke niveau', stelt Braun.

Eerder dit jaar stond het lobbyregister op het punt te worden ingevoerd in Nederland. 'Het nut van een lobbyregister is dat we voor een deel meer inzicht krijgen wie zich beweegt ten opzichte van de ambtenarij en de politiek', volgens Braun. Als dit inzichtelijk wordt gemaakt, is het ook mogelijk om de blinde vlekken te zien. Dit is heel relevant om te kunnen beoordelen of verschillende belangen goed zijn meegewogen in de beleidsvorming. 'De voorwaarde is wel dat zo'n lobbyregister een betrouwbaar beeld geeft, en daar kan je je vraagtekens bij zetten', stelt Braun.

Luister het hele fragment op de website van NPO Radio 1