Peter Stevenhagen in NRC over de statistiek van gehele getallen

In de aritmetische statistiek, een jong vakgebied binnen de wiskunde, staat de ‘statistiek van gehele getallen’ centraal. Tegenwoordig worden vermoedens deels gebaseerd op enorme databases, maar het geven van bewijzen blijft mensenwerk. In een NRC-artikel vertelt hoogleraar Getaltheorie Peter Stevenhagen erover.

Stevenhagen bekleedde de eerste helft van dit jaar een prestigieuze wisselleerstoel op het Centre International de Rencontres Mathématiques in Luminy, bij Marseille. In zijn semester over het ‘ontdekken en bewijzen van toeval in de getaltheorie’ kwamen tachtig promovendi uit de hele wereld naar een Spring School en was er een groot congres met de helden uit het vak.

Benieuwd naar het hele artikel over getaltheoretische problemen van statistische aard?

Lees het hele artikel in NRC van 9 november.
Enorme databases zetten wiskundigen op het pad naar een bewijs (€)