Hoe Finland erin slaagde het aantal zelfmoorden te halveren

Finland heeft zijn zelfmoordcijfers aanzienlijk laten dalen na het eind van de vorige eeuw. Marieke Liem en Leah Prencipe, hoogleraar Veiligheid en Interventies en postdoctoraal onderzoeker aan het Institute of Security and Global Affairs, bespreken dit in The Conversation.

Marieke Liem en Leah Prencipe vertellen hoe elke zelfdoding uniek is 'met vele factoren en persoonlijke kenmerken, ongunstige gebeurtenissen en mislukkingen om hulp te krijgen'. Deze factoren tellen allemaal bij elkaar op en vormen uiteindelijk een dodelijke cluster. Daarom is er niet één remedie als het gaat om zelfmoordpreventie. Liem en Prencipe leggen uit dat er verschillende factoren zijn die mogelijk hebben bijgedragen aan de daling van het Finse zelfmoordcijfer.

Volgens Liem en Prencipe hebben de volgende factoren bijgedragen aan de daling: 'De media leerden om op een neutrale manier over zelfmoorden te berichten zonder de taal te verheerlijken of te romantiseren. Er werd beleid ingevoerd om de toegang tot vuurwapens en vergif te beperken. Daarnaast heeft de komst van een nieuwe generatie antidepressiva, met minder bijwerkingen, in de jaren '90 waarschijnlijk bijgedragen aan het terugdringen van het percentage.

Lees het volledige artikel op de website van The Conversation (in het Engels).