Universiteit Leiden

nl en

ICT

Update 22 januari: problemen remote werkplek en website

22 januari 2020

Met deze update informeren wij u, in navolging van eerdere berichten, over de actuele stand van zaken over de problemen met de remote werkplek en de website. We begrijpen dat er veel vragen zijn hierover en geven hier graag antwoord op. Helaas is het nog steeds niet mogelijk om via de remote werkplek thuis of op een andere locatie te werken. De verwachting is dat dit vanaf 24 januari eind van de dag weer mogelijk is. De problemen met de website zijn wel minder geworden maar tot onze spijt blijft deze instabiel. Hieronder leest u de antwoorden op vragen die u mogelijk heeft.

 

Kan ik thuis/op een andere locatie al weer werken op het universitaire netwerk via remote werkplek (via Citrix)?

Nee, dit is helaas nog niet mogelijk. De verwachting is dat dit op zijn vroegst op 24 januari eind van de dag weer zal kunnen.

Waarom kan ik remote werkplek niet gebruiken?

Onze remote werkplek werkt via het systeem Citrix en er zijn veiligheidsproblemen met dit systeem. Daarom is het advies van het Nationaal Cyber Security Centre (NCSC) om dit systeem momenteel niet te gebruiken.

Waarom is een veilige versie van Citrix bij ons nog niet beschikbaar en bij andere organisaties wel?

Er zijn meerdere versies van Citrix en elke versie kent een eigen veiligheidsprobleem. Wij gebruiken binnen de Universiteit Leiden de nieuwste versie (13.0) van Citrix/Netscaler en daar zijn op dit moment nog geen patches (software die het veiligheidsprobleem oplost) voor beschikbaar. Het ISSC zet zich maximaal in om –zodra de patch beschikbaar is – deze zo snel mogelijk te installeren. De patch voor onze versie komt op 24 januari. De verwachting is dat we deze ook op 24 januari kunnen installeren. Tot die tijd is het niet mogelijk om de Remote Werkplek te gebruiken. 

Verandert er straks iets aan mijn persoonlijke instellingen voor de Remote Werkplek (Citrix) als remote weer beschikbaar is?

Nee, er verandert niets aan uw persoonlijke instellingen.

Zijn er alternatieven voor de Remote Werkplek?

Helaas is er geen echt alternatief voor Remote Werkplek. Wat kan wel?

  • Thuis kunt u gebruikmaken van webmail. Tip: kleinere bestanden kunt u per mail aan uzelf sturen.
  • U kunt gebruik maken van de clouddienst Surfdrive
  • Mac- of Linuxgebruikers kunnen vanaf universitaire werkplekken de remote werkplek gebruiken via https://store.campus.leidenuniv.nl. Dit kunt u ook gebruiken voor toegang tot self service.
  • U kunt Citrix-applicaties gebruiken die op uw universitaire werkplek (binnen de universiteit) worden aangeboden - bijvoorbeeld via een snelkoppeling op uw desktop.
  • U kunt uw bestanden openen door gebruik te maken van een SFTP (secure file transfer protocol). Neem hiervoor contact op met de ISSC Helpdesk. Let op: de helpdesk kan niet bij uw bestanden.
  • Werkt u met RDS (remote desktop service)? Deze optie is ook beschikbaar.

Wat is er aan de hand met de website?

Afgelopen dagen is de website instabiel. De stabiliteit is verbeterd maar nog niet voldoende. Soms is de website (deels) onbereikbaar. Hier wordt nu nog hard aan gewerkt.

Tip: Omdat de website bestaat uit verschillende onderdelen, is het mogelijk dat bijvoorbeeld de externe website niet bereikbaar is, maar de medewerkers- of studentenwebsite of de site van de bibliotheek dan wel. 

Er waren ook problemen met de zoekfunctie, deze is nu gedeeltelijk hersteld. Alleen het zoeken naar personen is nog niet mogelijk. Er wordt nog hard gewerkt aan een oplossing. 

Tip: zoeken kan via Google en het Outlookadresboek.

Zijn de problemen met de website gerelateerd aan het Citrix-probleem?

Nee, dit zijn twee losstaande problemen die toevallig gelijktijdig zijn opgetreden.

Was er een DDoS-aanval?

Er was geen sprake van een DDoS-aanval, er was wel een grote toename van het internetverkeer en de aard van het verkeer was anders.

Waarom is de toegang tot de website voor het buitenland tijdelijk afgesloten geweest?

Om veiligheidsredenen is de website tijdelijk afgesloten geweest voor buitenlands verkeer. De website is nu weer bereikbaar vanuit het buitenland.

Ik kan geen personen vinden via de zoekfunctie. Wanneer is dit hersteld?

De zoekfunctie functioneerde niet en is vrijwel hersteld, alleen het zoeken naar personen is nog niet mogelijk. We werken hard aan een oplossing. Tip: zoeken kan via Google en het Outlookadresboek.

Wanneer is de website weer stabiel?

Er  is helaas nog geen prognose te geven van volledig herstel van de stabiliteit.

 

Sommige medewerkers ervaren problemen met Outlook, heeft dit te maken met de overige problemen?

De problemen met Outlook zijn niet gerelateerd aan Citrix en/of de website.

Advies: Heeft u net een nieuwe pc  gekregen en krijgt u de mail niet goed ingesteld, neem dan contact op met de helpdesk.

Krijgt u een ongebruikelijke (auto-discover) pop-up-melding in Outlook, klik op het vinkje toestaan/allow.

Waarom heeft het ISSC recent Windows-patches geïnstalleerd?

Het ISSC voert altijd alle Microsoft-patches uit, urgente patches worden altijd zo snel mogelijk geïnstalleerd.  Vorige week zijn versneld op alle werkplekken desktop-patches uitgevoerd. Gisteravond (20 januari) zijn nood-patches uitgevoerd voor MS-servers (universitaire Webmail, active directory, Microsoft Sharepoint, Windows applicatieservers).     

Er waren berichten over een lek in Internet Explorer 11 (IE11)? Wat heeft het ISSC hieraan gedaan?

Hier heeft Microsoft nog geen patch voor beschikbaar. Deze week worden maatregelen genomen om deze kwetsbaarheid te beperken.

Zijn mijn onderzoeksdata veilig?

Er is geen risico voor uw data die opgeslagen zijn op de centrale systemen van de universiteit.

Hoe log ik op mijn bestanden in als ik onderwijs ga geven in een collegezaal?

Als u in een collegezaal via remote werkplek / Citrix bij uw bestanden wilt komen, dan kan dat via deze url: https://store.campus.leidenuniv.nl.

Wat heeft het ISSC tot nu toe gedaan?

De navolgende uitleg is vrij technisch, heeft u hier vragen over, neemt u contact op met het ISCC. Het ISSC heeft extra technologie/software voor analyse geïnstalleerd en het ISSC is bezig met het uitbreiden van de servercapaciteit. Diverse soorten log-files worden gecontroleerd waaronder java-errorlogs, leveranciers kijken mee. Hippo is achter de nieuwe (F5) loadbalancer van het ISSC geplaatst omdat deze meer analyse-mogelijkheden biedt. Er zijn veel ip-adressen geblokkeerd omdat er verdacht verkeer op werd geconstateerd.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie